Pentru că la noi se umple televizorul de știri, se arată cu degetul către cei bănuiți, se creează o isterie generală pe orice canal media. La alții, vorbim acum de Statele Unite, o formă a traficului de influență de la noi (care este pedepsit penal) se numește lobby, și este ceva firesc. Atât de firesc încât există topuri cu sumele cheltuite de anumite companii pentru a obține serviciile în materie de lobby ale diverșilor indivizi cu influență din Washington DC.
Topul despre care vă vorbeam a apărut pe Bloomberg, și ne arată cam care este dinamica marilor giganți din IT în ceea ce privește încercarea de influența organismele care generează legi în direcții care să convină politicilor companiilor respective.
De departe cea mai activă companie în acest domeniu este Google, care a cheltuit anul trecut 18,2 milioane de dolari pentru a compensa eforturile diferiților „lobbyști”. Pe listă urmează Microsoft cu 8,1 milioane dolari, apoi Facebook cu 4 milioane dolari, Apple cu 2 milioane de dolari și Samsung cu 900.000 de dolari. Dinamica cifrelor arată că aceste sume sunt în creștere destul de accelerată în comparație cu 2011. La așa cifre și la așa evoluție să tot fii “lobbyst”. Îmi place termenul ăsta, serios!
Mi-e greu să mă obișnuiesc cu atâta transparență, atât din partea firmelor care își declară bugetele pentru această activitate, cât și din partea persoanelor sau companiilor specializate în lobby, care funcționează cu acte în regulă.
Ia uitați definiția Wikipedia pentru lobby sau lobbying:
“Lobbying (also lobby) is the act of attempting to influence decisions made by officials in the government, most often legislators or members of regulatory agencies. Lobbying is done by many different types of people and organized groups, including individuals in the private sector, corporations, fellow legislators or government officials, or advocacy groups (interest groups). Lobbyists may be among a legislator’s constituencies, meaning a voter or bloc of voters within his or her electoral district, or not; they may engage in lobbying as a business, or not. Professional lobbyists are people whose business is trying to influence legislation on behalf of a group or individual who hires them.”
Dacă traducem în limba română și o punem sub formă de afirmație la adresa unei persoane politice cunoscute, omul respectiv e cu un picior în închisoare. Și da, știu și eu că există o diferența de la cer la pământ între “lobbyștii” noștri și „lobbyștii” lor!