HomeEvenimenteBUILDBUILD 2024: Windows on Arm devine soluție de gaming și development

BUILD 2024: Windows on Arm devine soluție de gaming și development

După anunțul de luni de prezentare a sistemelor Copilot+ PC, Microsoft a vorbit la conferința BUILD despre sistemele Windows on Arm pentru gaming și development!
După anunțul de luni de prezentare a sistemelor Copilot+ PC, Microsoft a vorbit la conferința BUILD despre sistemele Windows on Arm pentru gaming și development!

Ieri a pornit conferința Microsoft BUILD dedicată dezvoltatorilor pe platforma Microsoft și după cum era de așteptat elementul principal este AI-ul și instrumentele de dezvoltare, inclusiv sistemele Windows on Arm. După mai bine de 15 ani de când urmăresc constant PDC/BUILD, am ratat keynote-ul (o să îmi fac timp să îl urmăresc în detaliu) însă am avut ocazia să intru în prezentarea ˝Introducing the Next Generation of Windows on Arm˝ unde am primit mai multe detalii despre ce vrea să facă Microsoft cu sistemele Arm.

În primul rând se pare că o să vină o grămadă de aplicații care vor fi compilate pentru Windows on Arm, adică vor funcționa ˝nativ˝. Aici vorbesc de browser-ele Edge, Chrome, Brave, Arc, Mozilla – interesant de menționat că Safari încă nu e aici.

A doua chestie, Windows on Arm încep să fie orientate (ca în cazul Apple Silicon) către dezvoltatori. Am văzut câteva demo-urile unde a fost arătat cum se pot (re)compila rapid aplicații pe Arm și cât de rapid ar fi Visual Studio pe Windows 11 cu Arm. Și pentru a face lucrurile mai interesante, Microsoft a anunțat că exista Docker de Windows on Arm, pe care l-am văzut în acțiune (cu câteva probleme de funcționare pentru că încă se lucrează în direcția asta).

Datorită integrării NPU-ului pe sistemele Qualcomm Snapdragon X, integrarea aplicațiilor de AI, ce funcționează local, pare să fie o chestie care merge fără probleme – nu e prima dată când Microsoft spune așa ceva despre Windows on Arm (am și acum o tabletă Surface RT care a funcționat ok o perioadă, până când ideea a fost abandonată de către Microsoft) și de asta nu mă entuziasmez. O să mă joc prima dată cu un astfel de sistem și după aceea o să pot spune mai multe.

Și în paralel cu ideea de development pe Windows on Arm am văzut că Microsoft testează și conceptul de gaming pe aceste sisteme cu Snapdragon X Elite și X Plus: câteva demo-uri cu Borderlands, funcționând binișor. Asta și datorită folosirii opțiunilor din Windows 11 de îmbunătățire a graficii și ratei de afișare. Pentru că dincolo de ideea de a avea jocuri compilate pentru Arm, datorită emulatorului Prism, aplicațiile clasice x32/x64 pot funcționa pe Arm. Dacă vreți, Prism e Rosseta de pe Mac.

Și aici vine o informație interesantă: există un site (Workonwoa), în teorie terț, fără implicarea Microsoft (așa cum a vrut să fie și OpenAI) unde cei interesați pot să vadă ce performanțe au diferite jocuri pe sistemele Windows on Arm.

Ideea mi se pare foarte faină pentru toți cei ce se gândesc că un sistem Copilot+ cu Windows on Arm ar putea să fie o soluție mai interesantă (autonomie, performanță, greutate) decât un PC cu Intel/AMD.

Din păcate trebuie să vă spulber visurile: jocurile moderne nu pot fi jucate (și când zic jucate am în vedere o experiență minim funcțională) pe Windows on Arm. După câte am putut să văd, titluri de acum 5-6 ani par să funcționeze binișor – deși nu cred, există șansa că versiuni recompilate ar putea avea o experiență mai bună.

Totuși, direcția asta în care se încearcă (re)adopția sistemelor Arm pe Windows mi se pare una bună. Vedem ce urmează.

Ionuţ Bălan
Ionuţ Bălanhttps://www.mobzine.ro
Gadget enthusiast. Ruby Developer. Security addict. IT industry analyst. Reviewer & speaker.

LASA UN COMENTARIU

Scrie comantariul
Introdu numele

*

MobileDirect.ro

Comentarii recente

Recomandare

Bigstep