Mă așteptam la așa ceva: programele de subvenție pentru diverse dispozitive smart s-ar putea să aibă în spate niște efecte pe care mulți nu le-au prevăzut. Așa se face că în weekendul ce tocmai a trecut am citit că în condițiile în care un val de căldură a ajuns în sudul SUA, mulți americani s-au trezit că aparatele de aer condiționat și-au ridicat automat temperatura de lucru, pentru a nu mai consuma la fel de mult curent.
E logic: după problemele avute în luna februarie în urma valului de frig ce a dus la consum exagerat de curent și automat la suprasolicitarea sistemelor și pene de curent, acum vine ceva similar: fiind prea cald, oamenii apelează din nou la mai mult curent pentru a-și răci casele și automat consumul crește din nou. De asta Electric Reliability Council of Texas (ERCOT) le-a cerut utilizatorilor din Texas să folosească în casă o temperatură de 78 F (cam 25.5 C).
Surpriza a fost că în unele case, nivelul de căldură a crescut automat la valoarea de 78 F (cam 25.5 C) chiar dacă utilizatorii le-au pus la valori mai mici. Și explicația vine de la faptul că acei utilizatori au intrat voluntar (doar că uneori nu și-au dat seama de treaba asta) într-un program de reducere a consumului de curent în momentul în care au achiziționat aparate Nest sau Ecobee la prețuri subvenționate (sau chiar gratis) de la companiile de electricitate (Nest Rush Hour Rewards sau Ecobee Community Energy Savings) și la punerea în funcțiune nu au citit acordurile pe care le-au acceptat.
Ideea din spate e bună: putem trăi vara și la 25.5 grade C, nu trebuie să stăm mereu la 21 grade C, sau iarna să venim la un 22-23 grade C în locul 25+. Și dacă mulți ar face asta, în mod cert ar scădea consumul global de energie.
Problema nu este însă asta ci faptul că e doar începutul unor chestii care se vor extinde și în alte domenii: sub pretextul unor reduceri, produsele/serviciile pe care le vom achiziționa vor avea în spate niște chestii pe care e posibil să nu fim pregătiți să le acceptăm, iar dacă nu citim cu atenție condițiile s-ar putea să ne pară rău ulterior. Câteva exemple de genul acesta pe care deja le folosim mulți: conturile gratuite de GMAIL, ebook-urile Kindle cu reclamă, despre care credem că în final câștigăm mai mult decât pierdem.
Cred că următorul pas o să fie serviciile de telefonie/acces la internet, dispozitivele wearable și apoi mașinile, unde în schimbul subvențiilor o să acceptăm (conștient sau nu) să fim controlați/monitorizați tot mai mult.
Voi ce credeți?
via XDA