Știți că atunci când alegeți să folosiți o aplicație gratuită (indiferent de la cine vine) aveți mari șanse ca în schimbul dreptului de folosire să plătiți cu date despre voi. Probabil că despre Google, Facebook știați deja asta, însă nu vă gândeați neapărat că și cei ce activează în domeniul securității se ocupă cu așa ceva.
Și poate că datorită acestui lucru preferați să vă încărcați PC-ul cu soluții de protecție gratuite gen Avast, sperând că protecția dată este mai bună decât cea oferită implicit de către Microsoft.
O anchetă făcută de PCMag și Vice Motherboard a scos la iveală faptul că Avast vinde prin intermediul unei subsidiare numite Jumpshot, statistici despre comportamentul de browsing al utilizatorilor soluțiilor sale. Printre clienții Jumpshot se numără companii mari precum Google, Yelp, Microsoft, McKinsey, Pepsi, Sephora, Home Depot, Condé Nast, Intuit.
Dacă vreți picanterii, studiați pe îndele articolul. Varianta scurtă este că Avast colectează date de la utilizatorii soluției sale gratuite (și nu numai), pe care apoi le vinde către Jumpshot, care la rândul său le revinde celor interesați să își optimizeze eforturile de marketing.
Ce vinde? Vinde date legate de căutările Google, locații, pagini de Linkedin și YouTube vizitate și chiar și ce site-uri de adulți au fost vizitate de utilizatori, evident cu corelațiile de rigoare, inclusiv tipul de dispozitiv folosit și momentul în care au fost accesate respectivele informații.
Avast are lunar cam 435 de milioane de utilizatori activi, însă doar o treime dintre ei fac parte din monitorizarea efectuată prin soluția de securitate gratuită. Asta pentru că există totuși posibilitatea de a nu participa la monitorizare chiar și folosind Avast Free ș mai ales VPN-ul, unde pot vedea exact ce tip de trafic se realizează, chestie pe care puțini o cunosc.
Bănuiesc că mulți dintre cei ce au activ Avast Free vor zâmbi scurt și vor spune clasicul ”și ce dacă, nu mă interesează. Atâta vreme cât pot folosi gratuit soluția, de ce să nu o fac?”.
Eu cred că e bine să începem să ne îndepărtăm de acest tip de obicei/atitudine și să înțelegem care e adevărat valoare a datelor noastre și a comportamentului de consum, mai ales atunci când ne trezim că Google/Facebook ”ne citește” gândurile, afișând în browser exact tipul de informație pe care credem că îl căutăm la un moment dat. Pentru că ”magia” asta nu este decât muncă de data mining și noi suntem niște cobai ce urmăm ascultători planurile de marketing ale companiei X sau Y.
Și nu în ultimul rând, dacă tot vreți o soluție de securitate gratuită, rămâneți la cea implicită dată de Microsoft cu Defender pe cea mai nouă versiune de Windows 10. E cel puțin la fel de bună ca cea oferită ”gratuit” de alții și nici nu vă spionează/îngreunează sistemul.