Săptămâna trecută Microsoft România a lansat programul ”Alt Viitor” prin care va sprijini dezvoltarea competențelor digitale cu focus pe programare, pentru peste 11000 de elevi români, ajutând la formarea profesională a peste 4500 de profesori.
”Alt Viitor” este un proiect educațional finanțat de Microsoft România cu 1 milion de dolari și care va fi dezvoltat și derulat pe perioada a doi ani de un consorțiu de organizații nonprofit din România format din: Coder Dojo București & Școala de Valori, Asociatia E Civis, Fundația EOS, Asociația Centrul pentru Educație și Dezvoltare Profesională Step by Step. Programul își propune să dezvolte competențele digitale ale elevilor din România și să le ofere acestora instrumentele esențiale pentru dezvoltarea lor viitoare.
Mă bucură foarte mult să văd că în sfârșit Microsoft România mai face un pas în ceea ce privește crearea și susținerea unor programe care să ofere suport profesorilor români pentru creșterea competențelor profesionale vizavi de tehnologie. Dacă vrem ca copiii noștri să învețe tehnologie și să o înțeleagă e absolut necesar ca profesorii lor să știe asta.
Impactul pe care îl are tehnologia în societate și în economie este din ce în ce mai puternic. Viteza și volumul informațiilor au crescut exponențial. Experții preconizează că 90% din întreaga populație a globului va fi conectată la internet în următorii 10 ani. Digitalizarea are un impact puternic pe piața muncii, la nivelul competențelor de care este și va fi nevoie în economie și în societate, în condițiile în care 90% dintre locurile de muncă de astăzi necesită deja un nivel de bază al abilităților digitale.
Poate că mulți dintre noi nu își dau încă seama, dar economia se schimbă dramatic și în foarte scurt timp enorm de multe profesii ”clasice” vor dispărea. Conform Raportului ”Future of Jobs” al Forumului Economic Mondial, abilitățile de care va fi nevoie pentru a fi competitiv în contextul celei de-a patra revoluții industriale au cunoscut modificări esențiale, iar în top 3 se situează: rezolvarea de probleme complexe, gândirea critică (analitică) și creativitatea. Dezvoltarea de competențe digitale prin predarea de ore de programare în școli le dezvoltă copiilor tocmai aceste trei abilități necesare pentru viitorul lor.
Pe termen scurt, nevoia de oameni competenți vizavi de IT este în creștere exponențială. A ști să lucrezi cu un PC și să ai noțiuni elementare de programare nu va mai fi un atu al celor ”privilegiați”. Așa cum e necesar să conduci o mașină, la fel va fi și vizavi de IT. Mai mult, studiile arată că nevoia de specialiști în domeniul IT&C va crește substanțial în toate sectoarele economiei, iar până în 2020 se va înregistra un deficit de 500.000 de profesioniști în domeniu la nivel European, în timp ce în România, numărul de absolvenți ai facultăților cu profil tehnic (STEM) a înregistrat o scădere față de raportarea precedentă. Pentru a ne asigura că un număr tot mai important de elevi vor alege să urmeze o facultate în domeniul tehnologiei, este important să cultivăm interesul față de domeniu și să clădim primele cunoștințe practice cât mai devreme.
Misiunea Microsoft este să sprijine fiecare persoană și organizație șă își atingă pe deplin potențialul. Ca parte a acestei misiuni, considerăm că tehnologia poate fi folosită drept instrument de către elevi și profesori pentru a construi viitorul. Iar rolul nostru este să ne asigurăm că există acces la astfel de tehnologii.
Programul ”Alt Viitor” se înscrie în această strategie și va susține dezvoltarea de competențe digitale, prin activități de programare, pentru peste 11.000 de elevi care vor fi direct implicați în proiectele desfășurate de ONG-urile partenere. În plus, prin evenimentele de popularizare și resursele online și offline dezvoltate în cadrul fiecăruia dintre cele patru proiecte, va crește nivelul de conștientizare în ceea ce privește noile tehnologii în rândul a peste 160.000 de copii, asigurându-se totodată formări de specialitate pentru mai bine de 4.500 de profesori din întreaga țară, concentrându-se în special pe zone defavorizate.
CoderDojo este o mișcare internațională, inițiată în Irlanda în anul 2011, care oferă gratuit copiilor cu vârste cuprinse între 7-17 ani contextul în care să poată învăța programare într-un mediu informal, îndrumați de mentori care activează voluntar în cadrul dojo-ului. Proiectul CoderDojo Tech Academy din cadrul programului Alt Viitor va fi derulat în parteneriat cu asociația Școala de valori și presupune deschiderea de noi dojo-uri (ateliere interactive de programare) în 7 județe din România unde în prezent nu există o astfel de inițiativă. Aici copiii vor învăța programare folosind diverse tehnologii, în funcție de competențele fiecărui mentor și de resursele preferate (Minecraft education, Java, Scratch, etc). În același timp, datorită colaborării cu Școala de valori, elevii vor avea ocazia să dezvolte un set de soft skills precum comunicare eficientă sau lucru în echipă. Proiectul are și o componentă online, o platformă deschisă, unde estimăm că peste 5000 de elevi, profesori și voluntari vor accesa informații de actualitate despre tehnici de codare sau folosirea tehnologiilor pentru dezvoltarea competențelor digitale.
E-Civis este o asociație activă în România din 2009, membră la nivel local și european a Digital Skills and Jobs Coalition dar și a Rețelei Europene de Robotică, având o experiență semnificativă în promovarea valorilor democratice prin intermediul tehnologiei. Prin proiectul Everyone Digital, dezvoltat în cadrul programului Alt Viitor, E-Civis își propune să asigure accesul egal la tehnologie pentru toți copiii și tinerii, concentrându-se pe zone sărace din sudul țării, dar adresându-se și copiilor din București ale căror familii nu își permit un curs de robotică sau programare. În cadrul programului Alt Viitor, un Robo hub de tehnologie va fi deschis în București în vara aceasta iar aici se vor organiza workshopuri de programare gratuite pentru copiii ai căror părinți nu pot plăti astfel de cursuri. În plus, voluntari din cadrul asociației vor merge în școlile din zonele vizate unde vor preda câte 6 ore de informatică elevilor pentru a veni în completarea programei școlare și pentru a le trezi interesul față de tehnologie.
Fundaţia EOS România are peste cincisprezece ani de experiență în introducerea şi folosirea noilor tehnologii atât în sistemul de educație formală cât şi la nivelul comunităților mai largi. Proiectul Informatica 365, derulat în cadrul programului Alt Viitor, are drept scop instruirea cadrelor didactice la nivel național pentru predarea unei discipline nou introduse în programa școlară de gimnaziu începând cu anul școlar 2017-2018, Informatica și TIC. În cadrul proiectului, profesorii de gimnaziu vor avea acces la instrumente şi resurse educaționale inovatoare pentru predarea acestei discipline, precum Minecraft pentru Educație și Make Code.
Asociația Centrul pentru Educație și Dezvoltare Profesională Step by Step are peste 20 de ani de experiență în implementarea programelor inovative în educație prin care se pun în prim plan egalitatea de șanse, respectarea diversității, aprecierea pentru individualitatea copilului. Proiectul New Kids of the Code: Fun, Creativity, Applicability Sustainability, parte a programului Alt Viitor, propune o abordare inovativă și revoluționară a provocărilor generate de nevoia dezvoltării de competențe digitale. Scopul este dezvoltarea gândirii critice și logice a copiilor din învățământul primar și răspunde programei școlare naționale propunând un Ghid de gândire critică și un Curs opțional integrat, bazat pe tehnologia informației, pentru învățământul secundar inferior.
”Aproape în fiecare zi asist la evoluții spectaculoase ale tehnologiei. Din interiorul industriei, nevoia de a ne pregăti copiii pentru un viitor în care tehnologia este centrală, se vede pregnant. Ca părinte, știu că o construcție solidă în educația copiilor începe devreme. Pe baza unei școli de matematică puternice construite cu niște zeci de ani in urmă, prezentul României este integrat într-un cadru general european în ceea ce privește competitivitatea populației active, ceea ce explică și prezența atâtor firme de tehnologie care au adevărate hub-uri și care contribuie astfel în mod semnificativ la PIB-ul României. Este momentul să ne implicăm din nou cu toții, să remodelăm educația, pentru a putea păstra o astfel de realitate și în viitor. Sau chiar pentru a construi o realitate și mai bună.” a declarat Gabriela Matei, CEO Microsoft România.