Zilele trecute a apărut un articol incomplet pe Engadget, preluat cu mare rapiditate și de toată floarea publicațiilor IT românești în care ni se spune că Microsoft a decis să aducă suportul x64 pentru Windows 10 on ARM, chestie ce comunică un mesaj eronat.
În esență Windows 10 on ARM este un sistem de operare pe 64 de biți (nu există varianta x16 pe 32 de biți) care poate rula aplicații 32 ARM și aplicații clasice x86 pe 32 de biți, prin emulare.
Pentru ca lucrurile să fie simple, faceți o comparație între sistemul de operare Windows 10 x32 și cel x64. Primul poate rula doar aplicații x16 pe 32 de biți, al doilea poate rula x16 și x64. Astea sunt aplicațiile clasice, cele pornite cu fișiere .exe. Pe lângă aceastea, de la Windows 8 încoace se pot rula și folosi aplicațiile UWP pe 32 de biți și 64 de biți, descărcate din Windows Store.
În acest moment, Windows 10 on ARM, deși este un sistem de operare pe 64 de biți, poate funcționa cu aplicații UWP pe 32 de biți compilate pentru ARM, cele pe 32 de biți UWP și cele compilate cu Desktop Bridge din Windows Store, alături cele clasice x86 pe 32 de biți. Ultimele trei tipuri merg prin emulare.
Ceea ce Microsoft comunică este faptul că în curând (mult mai repede decât s-a spus inițial) aplicațiile compilate nativ pentru ARM desktop (cu fișiere .exe) și cele ARM64 UWP vor putea funcționa pe Windows 10 on ARM. Cele clasice, ca să zic așa, x64 nu merg și NICI NU VOR MERGE pe Windows 10 on ARM. Paul Thurrott confirmă la rândul său acest lucru.
De fapt, mesajul Microsoft e următorul: ”Microsoft plănuiește să lanseze o versiune preview a Windows 10 ARM64 SDK pentru aplicațiile Store și desktop, permițând dezvoltatorilor să recompileze aplicațiile Win32 pe ARM64 ca să funcționeze nativ, fără emulare”.Mai multe detalii vor veni la conferința BUILD.
Simplu, la obiect.