Dincolo de sforăitoarele declarații ale lui Tim Cook prin care Apple Watch (și la extrem ceasurile smart) vor distruge industria ceasurilor clasice iar elvețienii ar trebui să își închidă tarabele, piața wearable a dezamăgit în 2016. Din toate predicțiile de creștere pe care le-am putut citi în ultimii doi ani s-a cam ales praful, cel puțin pe zona de ceasuri inteligente. Trebuie să admitem un lucru: așa cum sunt ele acum, sunt inutile în mare lor majoritate (singurul căruia îi văd valoare este un Vector Watch Luna, datorită autonomiei mari și a faptului că nu vrea să facă mai mai mult decât poate).
Cel mai recent studiu IDC despre piața wearable ne arată că în 2016 ea a crescut doar cu … 3.1%. O chestie ce arată dur că ceva nu e în regulă aici – doar 3.1% creștere într-o zonă unde ar fi trebuit să vedem un salt cu cel puțin două cifre e puțin. Pre puțin.
Din punctul meu de vedere problema lor este atât în zona autonomiei, unde produsele nu oferă ceea ce așteaptă consumatorii cât și pe partea de funcționalitate (unele promit mult, livrează puțin), calitate (multe au o calitate extrem de proastă, se strică după nici un an de folosire) iar prețurile sunt încă piperate, fie că vorbim de brățări de fitness sau ceasuri inteligente.
Asta este raportul IDC despre piața de wearable din trimestrul al treilea din 2016, cu o comparație cu 2015:
Creșterea pieței se datorează unor branduri precum Fitbit, Xiaomi (da, Xiaomi – vinde foarte bine!), Garmin ce activează aproape exclusiv în zona dispozitivelor wearable pentru fitness.
Ceasurile inteligente sunt în impas: Apple vinde mai puțin decât și-a propus (cu toate că șeful Apple se dă peste cap să ne arate ce produs revoluționar este ceasul lor, care nu are autonomie nici măcar de o zi și pentru care nu oferă cifre de vânzări), Google pare să abandoneze piața (umblă zvonul că Motorola nu va mai produce ceasurile Moto, LG nu a mai scos nimic notabil în ultima perioadă, Huawei nu mișcă) cu toate că încearcă parteneriate de imagine cu Fossil sau Tag Heuer, iar Samsung vrea să joace de unul singur pe platforma Tizen.
E totuși bine că piața se află în impas, așa se va restructura și va fi forțată inovația și indus progresul. Microsoft a renunțat la joc (Band nu mai e), Pebble devine brand Fitbit, Nokia intră în horă cu Withings iar Garmin pare să fi schimbat macazul și joacă totul pe cartea wearable.
Asta înseamnă că lucrurile ar trebui să se schimbe. Când? Cum? Cât?
Sunt întrebări la care acum nu are nimeni un răspuns clar. Eu nu văd să fie vreun progres imediat atâta timp cât companiile nu vor înțelege foarte bine cărei nișe se adresează și nu vor crea exact acele produse care să corespundă cerințelor utilizatorilor. Cu autonomie de sub o zi, informații eronate date de senzorii de pe ceas, calitate proastă a materialelor și prețuri mari, piața ceasurilor inteligente nu va crește.
În schimb sunt sigur că zona wearable, adică brățări de fitness și instrumente de monitorizare a condiției fizice, va continuă să se extindă.
via engadget