Vă aduceți aminte de momentul în care toți managerașii (de pe nivelurile 2,3 din companii) ne spuneau râzând, fluturându-și iPad-urile, că asta e viitorul computing-ului? Ei bine se pare că respectivii s-au înșelat amarnic, atrași fiind de poveștile lui Tim Cook & Co despre cum iPad-ul este instrumentul care va schimba modul în care trăim și lucrăm.
Au trecut doar 3 ani de la momentul respectiv și declinul pieței tabletelor se menține: conform celui mai recent raport Canalys, numărul de tablete vândute în Q2 2016 a scăzut cu încă 16%, fiind cel mai mic din ultimii trei ani. E drept că din cele 35 de milioane de tablete vândute, Apple a avut o cotă de 28%, în creștere, urmată de Samsung la 16%, cu aproape 6 milioane de unități vândute. Lenovo și Huawei vin pe locurile trei și patru, cu 7% respectiv 6% din piață (cu puțin peste 2 milioane de unități vândute).
Zona de tablete pe Android a suferit cel mai mare declin, de 23% la nivel mondial, volumele având scăderi foarte mari pe piețele din Asia Pacific și America Latină.
O posibilă explicație a acestui declin constă și în faptul că phablet-urile pot ține extrem de ușor locul unei tablete, iar avântul sistemelor 2 in 1 a dus la scăderea vânzărilor de tablete Andorid ieftine – după cum spune Wilmer Ang, Canalys Research Analyst.
În aceste condiții Dell, HP și Sony au ieșit din zona de ieftinăciuni, iar ca să supraviețuiască Huawei, Lenovo și Samsung au venit cu soluții mai scumpe, cu design premium, care să concureze într-o oarecare măsură iPad-urile.
Dar așa cum am menționat și în niște articole precedente, zona de business, unde soluțiile hibride 2 in 1 precum Microsoft Surface Pro, pare să crească. Aici Apple și Microsoft au start bun care probabil va avea o creștere semnificativă în următoarea perioadă datorită migrării unor soluții și servicii către Windows 10.
Cu alte cuvinte, tabletele au fost și vor fi bune, dar nu ca dispozitiv principal și în niciun caz pentru productivitate. În schimb soluțiile hibride, 2 in 1 (laptop și tabletă) precum Surface Pro, au șanse să se impună tot mai mult în zona corporate.
Iar aici aș completa cu încă ceva: dacă Microsoft își joacă cum trebuie cartea pe Windows 10 și Continuum for Phones, și smartphone-urile cu Windows, convertibile în laptop-uri, vor avea un viitor interesant.