Săptămâna care tocmai a trecut a fost una cel puțin interesantă pentru zona Windows 10 Mobile, mai ales dacă vă numărați printre cei ce folosesc un astfel de dispozitiv și vă bucurați de el, așa cum fac eu.
Totul a început acum două săptămâni când Microsoft a anunțat că renunță la divizia de feature phone (sau telefoane dumb cum li se mai spune) și o vinde către Foxconn (da, aia de fac iPhone-urile) pentru 300 de milioane de dolari. A fost primul semn că lucruri importante se întâmplă în Redmond vizavi de divizia de smartphone. La începutul săptămânii Terry Myerson, a trimis un email angajaților Microsoft și le-a dat o veste pe care o așteptam de mult și care este în perfectă coordonare cu ceea ce Microsoft a anunțat și a făcut în ultima perioadă: oficial renunță la brandul Nokia și Lumia, disponibilizează încă 1800 de angajați, majoritatea foști Nokia. Cum era de așteptat, tot internetul s-a grăbit să anunțe că asta e finalul ambițiilor Microsoft în zona de smartphone, de la mic la mare, de la priceput sau nepriceput, corul a aplaudat decizia.
Cu câteva luni în urmă Satya Nadella spunea că Microsoft a reorientat prioritățile pentru divizia de smartphone-uri și că vor urma schimbări. Tot pe atunci au apărut zvonurile că Lumia 650 va fi ultimul smartphone Lumia făcut de Microsoft și că pe viitor vor exista doar trei tipuri de aparate (acum știm că sunt non Lumia, poate Surface) care vor trata mai atent piața Windows 10 mobile.
Securitate, Management și Continuum for Phones: atu-urile Windows 10 pe smartphone-uri
Nici nu s-a stins bine curentul de aplauze legat de renunțarea oficială la Lumia și a mai apărut o informație interesantă, mult mai importantă decât toate celelalte de până acum și care arată strategia Microsoft de acum încolo: se pare că într-un email adresat partenerilor OEM, Microsoft transmite că nu renunță la zona smartphone-urilor în ceea ce privește hardware-ul (nici nu ar avea cum, atâta vreme cât încă are de a face într-un fel sau altul cu consumatorul final), doar că schimbă abordarea.
Și revine exact la ceea ce făcea acum 15 ani și la care a renunțat odată cu Windows Phone: hardware pentru mediul enterprise, prin parteneri, unde caracteristicile de securitate, management și experiența Continuum for Phones sunt văzute ca diferențiatori pentru aparatele cu display de până la 7 inci. Totodată, reorientarea însemnă și o regrupare, viitoarele aparate (pe care probabil le vom vedea la începutul anului viitor) vor avea o piață mai restrânsă (cu mai mulți bani aș completa eu)și mai concentrată: US, UK, France, Germany, Poland, Australia, și Western Europe (Austria, Belgium, Denmark, Finland, Ireland, Italy, Netherlands, Norway, Portugal, Spain, Sweden, Switzerland).
Se renunță la livrarea de hardware pentru zonele unde penetrarea de masă ar fi adus cotă de piață, însă zonele respective sunt exact acelea unde aparatele de buget ar fi putut performa, ori noua strategie Microsoft nu are asta în vedere. Cum Surface Pro nu este pentru oricine, probabil că nici Surface Phone (sau cum se va numi el) nu va fi pentru oricine.
Pe de altă parte, nefiind prezentă pe acele piețe, Microsoft oferă partenerilor OEM posibilitatea de a intra acolo – cu condiția ca aceștia să vadă valoare și să intre pe acele piețe, lucru ce nu s-a prea întâmplat în ultima vreme.
Și atenție, discuția de mai sus e legată doar de partea hardware și de activitatea Microsoft în această piață. Software-ul este altceva – odată cu Windows 10 Mobile, varianta Windows pentru smartphone nu mai este ceva separat, ea este doar o altă întruchipare a Windows-ului, așa cum e Xbox One sau Windows for IoT.
În momentul de față, alături de opțiunile de securitate din Windows 10 Mobile (apropo, ați văzut vreo vulnerabilitate anunțată pentru acest sistem de operare?) și management, cel mai important diferențiator este experiența Continuum for Phones, cea care permite extinderea display-ului de pe telefon către un al doilea screen, mai mare, unde se oferă funcții similare operării pe laptop/PC. Iar aici, aparate de budget nu au ce căuta, pentru că experiența oferită nu ar fi cea mai bună.
I want to assure you that your investment in Windows phones is not at risk. The mobility of the Windows 10 experience remains core to our More Personal Computing ambition. We will continue to support and update the Lumia devices that are currently in the market, and the development of Windows 10 phones by OEMs, such as HP, Acer, Alcatel, VAIO, and Trinity; as well as develop great new devices. We’ll continue to adapt Windows 10 for small screens. We’ll continue to invest in key areas – security, management, and Continuum capabilities – that we know are important to commercial accounts and to consumers who want greater productivity. And we’ll help drive demand for Lumia devices.
Sau pe scurt: investițiile partenerilor în zona Windows Phone nu sunt expuse, Windows 10 Mobile fiind parte a strategiei ONE Windows, sistemul de operare va continua să existe și suportul pentru noi aparate, cât și pentru cele existente, va fi inclus în el. Iar elementele centrale: securitate, management și Continuum for Phones vor fi zonele în care Microsoft va investi de acum încolo.
Teoretic sună foarte bine: s-au descoperit greșelile, s-a făcut analiză și s-a luat o decizie. De acum încolo se depune efort într-o altă direcție.
Ce înseamnă asta pentru noi, utilizatorii actuali de Windows 10 Mobile?
Înseamnă că cel puțin teoretic, aparatele noastre vor primi update-uri și de acum înainte, iar cele ce vor veni pe piață (dacă vor veni!) vor fi susținute de Microsoft. Iar dacă Lumia nu mai există, singurul produs de care știm că va veni cu Windows 10 Mobile și arată extrem de bine este HP Elite X3, dar doar în august. Iar pentru altceva, așteptăm să vedem cât de bine a convins Microsoft partenerii (LG, HTC, ACER, ASUS, SAMSUNG, XIAOMI, Huawei) să reintre în zona Windows 10 Mobile, pe partea de consumer ca să umple golul lăsat de ieșirea Lumia.
Și mai înseamnă ceva: dacă o să mai vrem hardware Microsoft, probabil că vom fi într-o situație similară cu intențiile de cumpărare Surface – apelăm la prieteni de prin alte țări, să ni le cumpere. În schimb o să putem beneficia de produsele partenerilor.
E și bine, e și rău. E bine pentru că telefoane produse în conceptul Surface ar fi extrem de atractive, chiar dacă mult mai scumpe. Dar, la fel ca soluțiile Nexus de la Google, ar putea da trendul.
Rău, pentru că fără brandul Lumia pe piață nu prea mai există opțiuni de cumpărare a unui smartphone Windows 10 Mobile în rândul consumatorilor, iar niciun alt producător nu pare încă dispus să investească mai mult.
Deciziile importante sunt de cele mai multe ori drastice
Pentru mine săptămâna asta a fost extrem de interesantă și mi-a lămurit o parte din necunoscute și prin ele deciziile Microsoft din ultima vreme sunt extrem de clare. Ca și fan al platformei vreau să văd schimbările implementate cât mai repede și viitoarele produse Windows 10 Mobile și aparatele Surface cât mai repede pe piață. Fără ele ar trebui să aleg între iPhone și Android, decizie care în momentul de față este imposibilă din mai multe motive: securitate, aspect, utilitate. Nici iOS și nici Android nu pot să răspundă pozitiv la aceste criterii.
Cred că în final Microsoft a făcut bine ceea ce a făcut: decât să tragă de o piață muribundă, a luat decizia de a schimba ceva radical, continuându-și însă drumul definit cu Windows 10: ONE Core, adică un singur Windows, pe mai multe display-uri – PC, laptop, Xbox, IoT, Phones.
Asta nu înseamnă că problema Windows 10 Mobile e rezolvată și cota de piață va crește. Din contră, fără Lumia pe piață cota Windows 10 Mobile/Phone va scădea și mai mult, chestie ce ar putea atrage și diminuarea și mai tare a aplicațiilor/serviciilor existente. Și fără aplicații, servicii, Microsoft se va găsi din nou în impas.
Sper doar ca parteneriatele încheiate în ultima vreme cu companiile mari (nu și Google, dar pe enterprise Google nu contează) gen Citrix, SAP, Facebook să ajungă să dea rezultate.
Voi ce credeți?
Voi inca mai sperati in Windows pe telefoane? Fratilor, e MORT! Zice Gartner si o zice si Microsoft. Ce mai tot incercati sa gasiti justificari?
Luati-va un iPhone si spuneti adio. Microsoft nu a fost in stare sa aduca macar un telefon de calitate atata timp. Si chiar daca si leak-ul ala de surface despre care ati scris si voi e adevarat, tot sunt praf. Cum sa concureze cu asa hardware cu un iPhone 6s sau un S7 Edge? Voi nu vedeti realitatea care e fix in fatza voastra.
Eu cred că principala problemă a telefoanelor cu Windows începe de la design. Așa cum le văd eu, par făcute, într-o mare măsură, pentru oameni care apreciază utilitatea, simplitatea, securitatea, pe de o parte, apoi, în general, au un oareșce vino-ncoace în zona enterprise/pro, mai ales prin suportul pentru multe servicii, infrastructuri, protocoale enterprise.
Ori, banii, în lumea mobilelor, nu vin neapărat în majoritate din zona asta. Este o nișă semnificativă și care cu siguranță va crește, pe fondul IoT, dar senzația mea, cel puțin, este că o parte enormă a bazei de utilizatori văd în telefon un accesoriu la modă, un fel de extensie a personalității sau, după caz, compensare a lipsei de personalitate, ceva ce trebuie schimbat anual, o dovadă a statutului social pe care și-l închipuie, iar seria Lumia nu prea are nimic în comun cu năzuințe de genul ăsta. Cam toate arată la fel, au nume insipide pentru omul de rînd, pînă și versiuni chipurile mai sexy, precum 930, de exemplu, au un aer mai sobru, de unealtă, care pur si simplu nu atrage oamenii.
Mai sunt și aplicațiile, desigur. Nu e vorba neapărat că nu găsești ceea ce cauți pentru Windows Phone, în termeni de necesități reale, însă oamenii au și apucătura de a proba toate prostioarele posibile, zonă unde ofertele Apple și Google sunt imbatabile. Ca lucrurile să fie puțintel mai grave, mie nu mi s-a părut că oamenii de la Microsoft au făcut tot ce le-a stat în putință ca pe Store să existe doar aplicații una și una, chestie care lovește în baza de utilizatori care vor lucruri simple, utile și de bună calitate.
Nu a ajutat nici seria low-end, cu specificații bizar de neatrăgătoare (doar display-ul de 520 sau 630 și am spus destul), care arunca undița într-o zonă unde omului fie nu-i pasă de marcă, telefon să fie, fie există ambiții mari și fonduri puține. În loc să se definească mai puternic ca o soluție business, de tip unealtă, au petrecut mult timp cu prostioare care-și au locul în altă zonă a pieței și nici măcar execuția lor nu a fost cea mai reușită. Ori, plecînd cu un dezavantaj pe o piață dominată puternic, e o idee proastă să ai ezitări și bîjbîieli după propria-ți identitate.
Ce pot spune eu după experiența cu Denim pe un 640 este că îmi place la nebunie sistemul de operare în sine, performanța, autonomia sunt decente, suportul enterprise și securitatea sunt oricum mult deasupra Androidului, cel puțin, aplicațiile oficiale sunt excepționale și… cam atît. Ecranul mai face figuri (chestie hardware în fond), sistemul de răspuns la apeluri poate fi îmbunătățit, performanța la solicitare mai mare e așa-și-așa, iar saltul la ceva mai performant ar sacrifica autonomia bună, la care greu mi-ar fi să renunț.
Dar nu se poate cu suport deficitar pentru site-uri unde vrei, nu vrei, ajungi să ai treabă. Nici cu un Here Maps/Drive care, deși, în principiu, îmi plac, mai au multe de învățat de la Google Maps pentru componenta online și, pe de altă parte, vin cu decalaje semnificative la navigare, suficient cît să te enervezi chiar și în zone civilizate, cartografiate de o mie de ori pe an, unde accesul la sateliți nu e obstrucționat, cu notificări care nu pot fi oprite, mesaje de eroare ambigue (Something went wrong… dă un cod de eroare, monșer, să văd și eu pe msdn/technet ce-i cu aia) și alte mici-mari neplăceri.
Mai sunt bug-uri, puține, dar extrem de enervante (clientul de mail standard nu forwardează mesajul cu tot cu atașament, de exemplu), navigarea și căutarea prin sistemul de fișiere sunt enervante și nepractice, chiar și cu multe dintre aplicațiile dedicate, navigatorul oficial are multe probleme cu paginile afișate – în mod ironic, de multe ori chiar cu pagini semnate Microsoft sau strîns legate și lipsa de suport generală pentru platformă poate fi o mare problemă, în special dacă vrei, de exemplu, să cuplezi telefonul la un aparat foto pe post de telecomandă, la un sistem smart home sau mai știu eu ce. Există mari șanse ca aplicația necesară să nu fie și pentru Windows Phone. Nu e un capăt de țară, dar adună multe bile negre, în timp. Suficiente cît să-mi vina să o tai la un model cu Cyanogen sau ceva similar, personalizabil, fără bloatware, securizabil… în fine, undeva departe de Windows și Windows Phone. În ciuda punctelor forte evidente.
Cred că singura lor șansă reală la o cotă stabilă din piață este să meargă pe ideea puțin, dar bun, să fabrice modele nu atît accesibile, cît de foarte bună calitate, fiabile și să restricționeze Store-ul la aplicații premium, fără reclame, pe bani sau gratuite, oferind totodată mult suport pentru terții care vor să adauge aplicații specifice business-ului lor în Store. Le trebuie o identitate puternică și foarte puțini pași greșiți cu OS-ul și aplicațiile acceptate, în opinia mea. Pentru zona mai relaxată, aș face un magazin separat, Community, unde în continuare aș interzice modelul ad-supported. Pur și simplu nu dă bine, iar clientul predilect Microsoft va da bani pe o aplicație bună, mai ales dacă are acces gratuit de probă la ea, pentru a-și face o părere.
Dacă vor face la un moment dat o linie de telefoane impecabilă, care să urle “unealtă de încredere”, cu variante premium pentru cei care vor neapărat să impresioneze, cu modele care se disting clar și prin design unul de celălalt și dau din aspect o notă informativă asupra destinației lor ideale, dacă vor avea standarde draconice pentru calitatea OS-ului și a aplicațiilor oficiale, dacă vor separa eforturile de la terți de aplicațiile din zona corporate, poate-poate.
Fara cota de piata nu avem dezvoltatori de aplicatii pe platforma, fara aplicatii nu avem smartphone asa ca vom vedea………