Azi am participat în Redmond la un eveniment cu totul și cu totul deosebit: o oră în care copii de 8 ani și peste au avut ocazia să învețe să programeze ca parte a inițiativei Imagine Coding Camp. De la 10:30 până la 16:00 ora locală, mai multe serii de copii (8 ani +) de la școlile din zonă au venit să facă un curs de programare de câte o oră.
Știți care e partea faină? Că erau cu toții super entuziasmați. De mult nu am mai văzut atâția copii veseli, care să stea în fața unui calculator și nu neapărat ca să se joace, ci ca să învețe să facă ei înșiși jocul respectiv. Nu vă gândiți că foloseau C#, C++ sau Java. Nu, foloseau un instrument vizual de programare denumit TouchDevelop, creat de Microsoft în cadrul Microsoft Research, pentru iOS, Android, Windows, Mac și Linux.
TouchDevelop (detalii găsiți aici) e un instrument vizual (joc dacă vreți) care îi învață pe copii logica de programare, adică elementele de bază pe care aceștia le pot folosi mai departe ca să construiască jocuri, să le extindă și în felul ăsta să facă primii pași în programare. Microsoft a creat două cursuri speciale pentru acest eveniment pe care le-au parcurs micuții.
Așa s-a reușit și un record mondial: ”cei mai mulți oameni școlarizați în programare în decursul a 8 ore”. Elevi din zona Seattle, inclusiv Boys & Girls Club din regiunea Puget Sound au venit la Imagine Coding Camp și folosindu-se de TouchDevelop au parcurs două cursuri: jocul ”Color Customization” și “Piñata Breaker” în care au schimbat elemente de fundal, muzica, textele afișate. Când un copil termina exercițiul primea un număr cu care intra într-o tragere la sorți unde au fost premii precum sisteme Raspberry Pi 2 sau tricouri.
A fost o experiență interesantă pentru toată lumea: pentru copii că au văzut cum se poate construi un joc, pentru părinții însoțitori că au petrecut timp cu copii lor făcând altceva și pentru Microsoft că a arătat o cale interesantă de a se implica în ajutorul comunității.
Iar pentru mine au fost minute întregi în care am contemplat bucuria de pe fețele participanților și mi-am adus aminte de primele ediții Imagine Cup în care conta în primul rând experiența de participare, contactul cu tehnologia și prietenii făcuți. Și aveam un singur lucru în minte: ”Trebuie să organizăm așa ceva și acasă!”.