Zilele trecute am discutat cu un prieten despre posibilitățile de licențiere pentru Office – nu vorbesc acum de oferta faină de 14 EUR pentru Office Pro pe care am primit-o la firmă ci de ofertele actuale pentru pachetele Office disponibile pentru firme mici și mijlocii. (Pentru cine nu e încă familiarizat cu ce este Office 365 recomand parcurgerea articolului de aici.)
În ideea asta lucrul de bază ce trebuie reținut este că prin Office 365 se poate obține accesul la serviciile Office și Cloud ale Microsoft pentru fiecare utilizator în parte, plătindu-se prețuri începând de la 3,8 EUR/luna/utilizator și până la valori mai mari, chiar 9,6 EUR/lunar/utilizator.
Probabil că vă întrebați de ce diferă? Ele au valori diferite pentru că cuprind servicii diferite. De la simplul acces la pachetele din suita Office de desktop sau online până la servicii de email, comunicare și stocare în cloud.
Există trei pachete care se adresează companiilor mici: Office 365 Business Essentials, Office 365 Business și Office 365 Business Premium. Diferențele dintre ele sunt evidente mai jos.
Pentru Office 365 Business Essentials se primește o căsuță de email Exchange pe cloud-ul Microsoft, personalizată cu hostname-ul fiecăruia, spațiu de stocare de 1TB în cloud-ul OneDrive for Business și comunicare nelimitată via Lync. Aplicațiile din suita Office sunt accesibile doar din browser, treabă ce e oricum gratuită. Toate astea costă 3,8 EUR/luna/utilizator.
Urmează Office 365 Business care aduce accesul la aplicațiile Office de desktop, adică Word, Excel, PowerPoint, Outlook, OneNote pentru 5 instalări per user plus 1 TB spațiu de stocare în OneDrive for Business. Costă 8,8 EUR/luna/utilizator, adică dublu față de pachetul Essentials. Acesta se adresează acelor companii care nu au nevoie și de email în cloud.
Pentru doar 1 EUR în plus pe lună, adică la 9,9 EUR/luna/utilizator companiile pot achiziționa combinația dintre Office 365 Business Essentials și Office 365 Business, respectiv pachetul Office 365 Business Premium. Cu acesta companiile au acces complet la aplicațiile de desktop din pachetul Office plus email în cloud, spațiu de stocare și comunicare nelimitată.
Avantajul? Se scapă de configurarea și securizarea locală a unui server dedicat de email și fișiere, costurile de mentenanță care includ și curentul electric.
Ce ar trebui să alegeți? Păi alegeți exact ceea ce vă trebuie. Eu am acum o licență de Office 365 Business Premium și sunt foarte mulțumit de el, în primul rând pentru server-ul de email pe Exchange și mai apoi pentru posibilitatea de folosire a comunicării via Lync (Skype în versiunea business).
Dacă nu folosiți deloc partea de comunicare via Lync și nici nu vă tentează o căsuță de email pe Exchange (aveți una pe GMAIL de exemplu) atunci eu zic că oferta de 8,8 EUR/luna/utlizator pentru licențele de aplicații din Microsoft Office nu e neapărat o soluție excelentă – se pot găsi opțiuni mai ieftine și poate la fel de funcționale. Nu e nevoie neapărat să mergeți pe aplicațiile Microsoft – sau puteți folosi gratuit serviciile Microsoft Office Online (vă faceți conturi pe www.outlook.com și gata).
Însă pentru pachetul Business Premium nu am găsit încă alternativă la nivel de firmă care să merite să fie luată în considerare: licențierea individuală a pachetelor, crearea și mentenanța unui serve de email, crearea unei soluții proprii de comunicare similară Skype/Lync, e o treabă care costă mult mai mult decât cei 9,9 EUR/lunar/om și implică resurse suplimentare de personal și bani.
Până la urmă decizia pe care o veți lua ține de răspunsul la următoarea întrebare: ”vă folosiți resursele financiare și umane ca să vă construiți și optimizați afacerea sau le direcționați pentru rezolvarea unor probleme de infrastructură?”.
Detalii despre modalitățile de licențiere Office 365 pentru firme găsiți aici.