Rumeg de câteva zile ideea unui editorial pe marginea subiectului media/produse noi/publicitate. Având antecedente în domeniul jurnalistic știu foarte bine că în preajma lansării unui produs nou, considerat revoluționar, companiile fac tot ce le stă în putință pentru a se asigura că produsul lor va fi bine primit de piață și astfel va face profit. Nimic rău nu are voie să întunece o lansare.
Sunt sigur că ați văzut că în preajma sau imediat după lansarea unui smartphone sau tabletă de top doar o mână de oameni din media au acces la ele de timpuriu? La fel de sigur sunt că ați observat că ABSOLUT toate materialele create în urma unor astfel de facilități sunt pozitive!
Instinctiv probabil că ați spus că oamenii/publicațiile alea sunt plătite să zică de bine.
În mare ați avea dreptate: așa este. PR-ul producătorului are sarcina de a se asigura că primele review-uri sunt pozitive, că există o imagine bună în piață și că lumea va da buluc să le cumpere.
Cu asta se ocupă Samsung și Apple. Când lansează un produs nou, în prima săptămână de la prezentare/lansare apar pe piață doar review-uri pozitive. Cel mai bun produs, cea mai inovatoare tehnologie. Lingăii au treabă multă și o fac cu exces de zel.
Pentru că dacă nu fac așa ceva, adio acces pe viitor la produse, adio acces la conferințele de presă sau materiale exclusive.
Îmi vin în minte ultimele lansări Samsung la nivel internațional și de pe la noi, ultimele lansări Apple. Zici că același PR se ocupă de ambele companii.
Acesta este motivul pentru care toți cei ce au acces de timpuriu (și exclusiv) la noile telefoane mobile Apple și Samsung: ei depun efort să ne convingă că sunt excepționale și că merită banii. Urmează perioada de punere în vânzare, oamenii cumpără în draci și pe urmă apar problemele – bendgate (bentgate) e doar cel mai recent exemplu.
Sunt unele publicații mai spălate care încearcă să aplice o urmă de deontologie jurnalistică și mai publică și materiale cu elemente negative. The Verge a făcut asta de la lansarea lui Galaxy S3 încoace, mai întâi spun că Samsung S e cel mai cel dintre telefoane, că ei știu și că fac. De obicei e vorba despre un review făcut de un ”tânăr” editor care vrea să ajungă sus. Apoi, după lansare vine un ”bătrân” din echipă și spune că după părerea lui nu e chiar cum zice juniorul, că mai sunt și ceva probleme. Micuțul a vrut să se remarce și nu i-a ieșit.
Diferența de timp dintre review-uri e suficient de mare încât PR-ul Samsung/Apple să fie mulțumit. Cu asta mai încearcă să șteargă din impresia proastă pe care au lăsat-o în piață.
Dar când e vorba de bani, mulți bani, decizia e simplă: facem cum zice PR-ul dacă vrem produse. Și vrem produse.
Povestea se verifică și cu iPhone 6 doar că de data asta redactori cu experiență sunt scoși la înaintare, ulterior se joacă un as: vine un terț, colaborator, independent de publicație, care zice că nu e chiar așa și că produsul mai are și probleme.
Deja treaba asta e clară și se practică la nivel internațional. E justificată din prisma banilor: companiile trebuie să se asigure că produsele lor se vor vinde și vor aduce profit. Nu pot lăsa o publicație să le strice jucăria …
Ce nu mă așteptam să văd este că Apple o ia pe arătură rău de tot: citeam azi că ComputerBuild.de a intrat în vizorul PR-ului Apple pentru promovarea materialelor video legate de problemele de îndoire legate de iPhone 6 Plus. Poate că e adevărat și Apple chiar le-a retras acreditarea și îi amenință cu excluderea de la evenimente, poate că nu.
Ceva similar s-a mai întâmplat: echipa Gizmodo a fost exclusă de la evenimente pentru că a îndrăznit să ”cumpere” și să prezinte un iPhone nelansat și astfel să dejoace planurile și secretomania Apple.
Nu zic că e bine sau că e rău. Fiecare companie face ce crede de cuviință și are dreptul acesta. Ceea ce vreau să vă transmit este că pe viitor ar fi bine să nu mai dați crezare tuturor informațiilor citite imediat după lansarea unor produse noi, mai ales dacă ele aparțin Apple sau Samsung.
Pentru că accesul de timpuriu la produsele importante are un preț. Iar acel preț este adevărul despre ele.
@flocea
Nu ma mir. Punctez. Si da, am patit si eu asta de cateva ori.
@Roland
Daca aderi la ceea ce spunem noi aici, mai citesti. Eu zic ca merita sa faci asta. Decizia e in cele din urma a ta.
@nicu
Nu toti fac asta. Sau nu toti faceau asta de cand lumea e de fapt raspunsul exact.
Apple si Samsung? se stie ca asta fac TOTI producatorii de hardware de cind lumea.
Bun, dar daca ai dreptate, noi ar trebui sa mai credem ce publici tu aici?
ce te miri, nu ti s-a intamplat si la nivel local? nu te aprinde, e o intrebare retorica! 🙂