Dis de dimineaţă la noi, Microsoft a anunţat că a cumpărat divizia de terminale mobile de la Nokia și patentele deținute de finlandezi pentru suma de 5,44 miliarde EUR. O mişcare ce nu ar trebui să surprindă pe nimeni, date fiind informaţiile din ultima vreme care spuneau că Nokia ar fi de vânzare. Microsoft a făcut exact ceea ce trebuia să facă: nu a lăsat nimic la voia întâmplării (și prin “întâmplare” înțelegem Huawei) și s-a asigurat că cel mai bun partener (până acum) pe Windows Phone, va continua să îi fie aproape şi pe viitor.
Cu asta a terminat perioada lungă şi agonioasă în care Nokia se zbătea să crească, Microsoft să impună Windows Phone şi acţionarii Nokia să ceară inovaţie, schimbare de direcţie şi bani mai mulţi. Numai lapte şi miere.
Sau nu?
Privită mai aproape, achiziţia diviziei de telefonie Nokia are pentru Microsoft valoare dublă, dacă nu triplă. De ce a luat Nokia? Doar ca să îşi pună numele pe telefoane mobile aşa cum face Apple?
Mă tem că nu. Exemplul Google cu Motorola e un precedent. Microsoft a luat partea de de telefonie de la Nokia şi pentru toate patentele deţinute de finlandezi în zona de telefonie unde au fost ani de-a rândul pioneri. Alternativa era ca toate astea să ajungă la Samsung sau Huawei şi atunci sigur Microsoft punea punct aventurii pe zona de telefoane smart. Cu tehnologia asigurată, cu fabricile ce pot produce terminalele dorite şi echipa de ingineri, Microsoft pare pusă pe fapte mari. O să reuşească? Are şanse, dar e greu de spus.
Toată istoria Microsoft e scrisă pe colaborarea cu partenerii. Microsoft făcea software pe care partenerii îl vindeau. Toată lumea era fericită. Acum, cu Nokia în curte, Microsoft e oarecum în poziţia Google: investeşte în parteneri (care acum, cu dispariţia din peisaj a Nokia nu prea există) sau se concentrează să facă afaceri la scară mare prin Nokia, urmând exemplul Apple?
Dacă se mulţumeşte să se încreadă în parteneri, va pierde. Dacă pune Nokia pe prima poziţie (aşa cum cred că va şi face) atunci singurul vector de a aduce parteneri sunt … patentele. Vă aduceţi aminte că pentru fiecare Android vândut Microsoft încasează bani, nu? Probabil că se va folosi de asta să determine Samsung, HTC, Huawei, LG să nu părăsească complet zona Windows Phone. Nu ştiu cât de tare va reuşi, dat fiind că nu există mijloace de diferenţiere între aceştia, dincolo de design şi hardware.
Din perspectivă financiară, achiziţia întârziată a Nokia e pentru Microsoft un avantaj. I-a lăsat pe ei să se chinuie cât a fost mai greu, adică la început, plătind probabil ceva subvenţii. Acum, cu lucrurile puse în mişcare, şi valoarea companiei a fost probabil ceva mai mică. 5,44 miliarde EUR (adică 3,79 miliarde pentru Nokia Devices & Services, 1,65 miliarde pentru licenţe, inclusiv parteneriatul cu Qualcomm).
Odată cu achiziţia şi resursele umane (probabil în mare parte) vor trece la Microsoft, mai exact un număr de aproximativ 32.000 de oameni la nivel global. Printre ei și Stephen Elop, CEO-ul Nokia, cel care în urmă cu câteva zile era pus pe lista posibililor ocupanți ai scaunului pe care îl va lăsa gol Steve Ballmer la conducerea Microsoft. În termeni militari, se poate zice că Microsoft şi-a trimis omul la Nokia, i-a destabilizat, i-a cumpărat şi acum îşi retrage omul într-o manevră de acoperire. Stephen Elop a făcut deja un prim pas care îi pregătește trecerea la Microsoft, retrăgându-se din poziția de CEO al Nokia și devenind Executive VP of Devices & Services. Oricum, cred că pentru el drumul până la poziția lui Ballmer este mai lung decât se așteapă.
Toate astea sunt informaţii scriptice. Până la urmă Microsoft a făcut ceea ce trebuia să facă, mă repet. Dar în realitate, contează?
Discutam în dimineaţa asta cu mai mulţi cunoscuţi despre schimbarea petrecută la Nokia. Acum 6-7 ani era subiectul pe care l-ai fi auzit pe la toate colţurile. Acum nici măcar nu genereză măcar o urmă de emoţie. Un simplu … da de ce i-a cumpărat?
Cred că rezumă suficient de bine poziţia actuală a Nokia în ochii consumatorilor. Treabă de care Microsoft se va lovi şi va avea nevoie de o putere imensă de marketing ca să facă relevante produsele sale, indiferent de brandul sub care se vor vinde. Că va fi Nokia, Nokia-Microsoft sau Microsoft-Nokia, Surface sau orice altă combinaţie de nume.
Va exista viață pentru Nokia, după această tranzacție? Cu siguranță da! Microsoft a preluat doar o divizie a Nokia și niște patente, nu a cumpărat Nokia, așa cum au titrat multe publicații. Proaspăta achiziție a pachetului de acțiuni deținut de Siemens în Nokia Siemens Networks, acolo unde acum Nokia deține controlul total, arată foarte clar intențiile finlandezilor pentru viitor.
Eu sunt curios cum o să afecteze schimbarea asta cota de piaţă a Microsoft pe zona de smartphone-uri. Acel 8,2 % lansat ieri de Kantar, pe anumite ţări din Europa ar fi trebuit să le dea speranţe.
Voi ce părere aveţi?
@bolovan
Nu uita ca Microsoft trebuie sa stea in barca smartphones. Si acum, cu Nokia o divizie proprie, pot investi (Adica sustine) mult timp chiar si daca nu aduce profit imediat.
Pe mine nu ma intereseaza foarte tare daca Nokia ramane. Pe mine ma intereseaza sa vad daca Microsoft, prin intermediul diviziei Nokia, stie si poate sa inoveze in directia smartphone-urilor. Sau ne alegem cu un nou Zune sau Kin.
Bine, mai sunt branduri care au supravietuit…si chiar au mers bine.
Acum, daca o sa supravietuiasca nokia…noi doar putem specula si emite supozitii mai mult sau mai putin fundamentate. Dar o sa vedem in timp ce o sa se intample (adica anul viitor, cam pe vreme asta o sa stim directia in care se duce)
@bolovan
In afara de Lenovo nu imi aduc aminte de vreun brand care sa fi supravietuit unei achizitii. Si ma gandesc in urma la 3DFX, ATI, RAV, PowerQuest si multe altele. Poate ca ai dreptate.
@Ioane conform unor site-uri cota de piata se cam duce (cica in primul semestru parca a scazut de la 16.7% la 16.5% si o tine de ceva vreme in trendul asta).
Una peste alta…s-a cam terminat cu inovatia nokia…si asta-i pacat…contributia nokia a fost uriasa la evolutia pietei (probabil mai mult decat Apple si Google la un loc)
@bolovan
Ba o duce foarte bine, nu la nivelul consumatorului final, neplatitor. E parte din Office 365 si incepe sa fie integrat in Lync.
Da…nu a disparut…dar se pare ca se duce…si nu in sus conform unor site-uri. Sau daca nu dispare…ajunge un soi de apendice (cum ii microsoft security…care ii sa fie…dar nu face nimic util)
O sa vedem ce o sa fie…dar parerea mea ii urmatoare:
Divizia mobile o sa cam dispara (concurenta pe piata ii acerba, ii mult mai greu santajabila si modelul de afacerii ii putin diferit fata de modelul microsoft – adica nu merge doar prin santaj…mai trebuie sa ai si oleaca de inovatie…microsoft are o inovatie extraordinara dar lipseste cu desavarsire). Si androidul o sa se scumpeasca datorita santajului microsoft.
Ionut, sunt de acord cu bolovan. RIP Nokia!
@bolovan
Skype e la Microsoft si nu a disparut.
Si se poate spune ca a mai disparut un brand mare de pe piata mobilelor.
Chiar daca nu-s fan nokia…dar am un mare regret ca a disparut de pe piata.
Conform traditiei, diviza o sa fie complet absorbita…di o sa dispara.
Ce o sa se intample in viitor?
Porbabil microsoft o sa santajeze la greu producatorii sa nu renunte la Windows Phone (deh…portofoliul de patente ii mai mare). Dispozitivele cu android or sa se scumpeasca. Daca cumva o sa supravietuiasca androidul si WP nuo sa se impuna, atunci WP o sa dispara (prin urmare si diviza de telefoane o sa dispara). Si pana nu se scapa de patentele Microsoft preturile la android or sa fie uriase.