Ador nespus de mult un anumit tip de jocuri mai presus de toate, simulatoarele de pirați. Încă de la vechiul Pirates! al lui Sid Meier, pe vremea când maxim cinci culori vedeai simultan pe ecran. E ceva la acest gen, un soi de combinație între acea libertate oferită de un joc precum Elite, de poți să faci cam orice vrei într-o lume imensă, și o romantizare excesivă a unei epoci destul de sângeroase, plină de indivizi mârșavi, ce în nici un caz nu ar putea fi numiți eroi, dar care reprezentau atât de bine ideea de bază a jocului, acea libertate numită anterior. Au fost câteva exemplare bune ale genului de-a lungul veacului. A fost Sea Dogs cu ale sale continuări, ce-a devenit Age of Pirates. Era Pirates! în sine cu două variante refăcute, și câteva altele care nu îmi vin în minte la ora asta, dar sunt convins că existau. Iar acum, din cel mai neașteptat loc, vine un alt joc din acest gen. Nu cred că s-a mai întâmplat până acum. Da, pirații mai erau o parte din cine știe ce mare joc produs de o companie de renume, dar niciodată pe afiș. Cel puțin nu într-un simulator de pirați. Sunt foarte curios ce consecințe va avea această decizie. Mania cu pirați a cam scăzut de la ultimul film al Piraților din Caraibe, dar în jocuri nu s-a prea prins. Dacă Assassin’s Creed 4: Black Flag, va fi un succes, oare va încerca mai multă lume să facă astfel de jocuri? Lume cu bugete mai mari? Lume cu departamente de testare ce chiar există? Bine, sunt convins că va fi un succes, doar este un joc Assassin’s Creed. Nu are cum să fie ceva mai prejos, și nu mă refer doar la așteptările mele, ci la faptul că Ubisoft a investit mult în joc. Este produs de aproape fiecare studiou al companiei, de doi ani se lucrează la el, o porțiune fiind realizată și pe meleagurile noastre. Trebuie să fie un succes.
Când numesc Black Flag un simulator de pirați, mă bazez predominant pe așteptarea că va permite prădarea pe valuri învolburate a oricărei nave îmi va trece prin cale. Au spus că va exista o componentă care să permită așa ceva, dar nu au intrat în detalii referitor la natura victimelor. Voi putea pândi rutele comerciale ale Spaniei? Vei putea ataca fortărețe? Nu este 100% clar dacă vei putea întreprinde astfel de activități la fiecare pas, dar pirateria este într-adevăr o componentă serioasă a jocului. Așa că aș cataloga Black Flag ca un simulator de pirați. Nu un joc de pirați, fiindcă este mai simulator decât orice parte vrei din Risen 2.
Faptul că au sărit atât de rapid la un al patrulea joc este neașteptat. După primul AC, Ubisoft ne-a obișnuit să ne lase să ne lăfăim ceva vreme prin viața unui singur strămoș de-al lui Desmond, numai că peripeția prin amintirile strămoșului său, Connor Kenway, n-au durat prea mult. Ce e drept, părți din AC3 nu par să fi fost nici pe placul jucătorilor, excepție fiind component a de lupte navale, ce a devenit baza pentru jocul actual. Nu că Ubisoft s-a prins de asta abia la sfârșitul anului trecut. Puteți vedea situația mai mult ca un fel de „În AC3 s-a testat pe viu lucruri ce erau menite pentru AC4”. Oricum, fiindcă s-a schimbat eroul, un nou număr în coadă a devenit necesar. Subtitlul sugerează totuși că nu va fi ultimul AC4. Probabil i-au spus Black flag fiindcă vroiau să păstreze cifra, nu să regreseze ca la AC Brotherhood sau Revelations, la care, după nume, nu prea îți puteai da seama a cui continuare erau, fiindcă un „2” nu era nicăieri de găsit.
Așa că vei lua rolul lui Edward Kenway bunicul lui Connor Kenway, la începutul secolului 18, când pirateria era în floare, iar legende ca Barbă Neagră cutreierau mările. Vei întâlni astfel de legende prin mări și taverne. Vei interacționa cu ele, numai că nu este clar cum, deși, fiindcă Edward este un pirat, probabil va implica beție la un moment, sau înjunghiat în spate. Lucru foarte important de pomenit. Eroul nu este un asasin ce luptă pentru libertatea lumii și nici măcar pentru răzbunare personală. El este un pirat. Antrenat de asasini, da, dar tot nu pirat, unul ce va jefui și omorî oameni nevinovați. Pune chiar sub semnul întrebării foarte firava componentă de furișat a jocului. De ce te-ai furișa când ești deja un criminal căutat de toate flotele? Ai înjunghiat pe cineva în plină stradă? Sigur, doar ești un căpitan pirat de temut, cine ar avea curaj să cheme gărzile? De fapt, care gărzi? Este raiul pirateriei în Caraibe, și tu ești unul din sfinți! Ar avea mai mult sens o analogie cu iad și tartor, dar hei, să zicem.
Și ca să nu uit, partea ce se petrece în viitorul nu foarte îndepărtat (sau cred că e deja prezent, nu mai țin minte bine) este acum fără de Desmond. Nu mă întrebați ce s-a întâmplat, Brotherhood a fost ultimul pe care l-am jucat. Locul său a fost luat de un angajat al diviziei de divertisment electronic a companiei Abstergo. În esență, el joacă această amintire. Prezența sa va fi minimă, accentul fiind pus pe povestea lui Edward și peripețiile sale, fără întreruperi, fără enigme misterioase excesive și finaluri care te fac să te scarpini în cap…. cred.
Și ce peripeții va avea. De pirat desigur! Pe cât de important este personajul, pentru un pirat există un lucru mai valoros. Nu e comoara ascunsă, nu este propria viață, ci nava! Casă, adăpost, armă, o națiune plutitoare izolată, independentă și liberă. Numele său este Jackdaw, are 60 de metri lungime, 26 de pânze, începe cu vreo cinci tunuri, iar pe parcurs, va deveni o unealtă indispensabilă în lupta împotriva inamicului, oricare ar fi acela. Sunt promise numeroase îmbunătățiri pentru Jackdaw, unele necesare, altele opționale, ce vor îmbunătăți fiecare aspect al navei. Mecanica aceasta se leagă și de progresia în poveste, deoarece nu există granițe în joc sau timpi de încărcare. De la început poți încerca să te duci către portul tău preferat din Caraibe, numai că vei întâlni pe parcurs nave foarte mari, rele, ce funcționează ca un fel de baricadă naturală în structura foarte deschisă a jocului. Le poți învinge probabil și fără o parte din acele upgrade-uri, dar va merita riscul? Nava trebuie reparată, echipajul trebuie înlocuit, papagalul trebuie pieptănat, presupun.
Jackdaw nu este acolo doar pentru lupte navale. Sigur, reprezintă modul de interacțiune principal cu o navă nouă zărită la orizont prin ocheanul lui Edward, dar nu singurul. Dacă ești suficient de aproape, poți comanda echipajului să arunce cârligele, pentru a putea ataca direct inamicul. Asta va permite atât furtul navei sale, cât și prădarea sa până la ultima frimitură și scufundarea sa în adâncuri. Se pot pilota și alte nave, dar Jackdaw este cea principală. Abordajul are o mecanică destul de flexibilă, ce permite jucătorului să participe direct la bătălie, folosind tot felul de atacuri orientate mai mult pe viteză, și lupte cu mai mulți inamici simultan. Poate că asta va însemna că AI-ul jocului nu va sta din nou prin tufișuri, în timp ce trimite inamici doar unul câte unul peste erou, conform regulamentului impus de Hollywood. Dar dacă nu vrei să te arunci direct în luptă, ai alternative. Poți sta pe propria ta navă, trăgând cu pistoalele în echipajul inamic. Te poți cocoța pe catarge pentru a le sări în cap. Sau, dacă preferi o alternativă mai subtilă, poți sări în mare, te poți cățăra pe partea cealaltă a navei lor, și îi poți lua prin surprindere. Nu știu sigur dacă asta se clasifică drept furișat, fiindcă o vei face în mijlocul unei bătălii destul de încinse.
Partea cu înotatul nu se limitează doar la lupte, fiind mult mai importantă acum decât a fost vreodată în serie. Poți explora adâncurile, căutând comori îngropate de valuri și epave ascunse în adânc. Nu îți ții respirația prin magie, pur și simplu vei avea la dispoziție un clopot de scufundare. Chiar erau pe vremea aia, sau cel puțin cred că erau, fiindcă țin minte să fi văzut unul și în Pirates of the Burning Sea. O să poți să te iei la bătaie cu rechini sub apă.
Explorarea va fi încă o componentă majoră a jocului. Nu doar adâncurile, mai sunt mările și uscatul. Black Flag oferă în jur de 50 de locații care pot fi cercetate, de la insulițe izolate, la porturi celebre, ca Havana, Nassau, și multe altele, cu ocazionala ruină maya, sătuc pescăresc și sper nici o urmă de schelet, nu de alta, dar asta a cam tăiat din savoarea lui Sea Dogs 2.
Vei găsi prin aceste locuri voluntari noi pentru a se alătura echipajului tău de pirați anonimi, ce cu siguranță vor muri în viitorul foarte apropiat, posibili aliați, misiuni, și inevitabile bogății care pot fi șterpelite, cu sau fără voia proprietarului. La urma urmei, ești un pirat. Nu unul amabil, ci unul sângeros. Deși, pe parcurs, Edward va trece treptat de la a-și servi doar propriul interes la a fi ceva mai mult, după cum indica și AC3, din câte mi s-a spus, fiindcă nu l-am jucat. Dacă ați prins ceva detalii despre bunicul lui Connor în joc, probabil știți ce va ajunge să facă, momentan Ubisoft nu a dat detalii ample despre călătoria acestui pirat.
Cert este că va putea călători oriunde vrea inima sa de pirat, și va putea întreprinde o varietate de activități secundare. Căutatul de comori este doar o parte din asta, mai ai vânatul de balene, participarea la evenimente istorice, sau simpla navigare de colo colo, nestingherit admirând priveliștea de la orizont, cu marea atât de liniștită, atât de calmă, când de-odată apare o furtună, și rămâi fără jumătate din echipaj. Natura nu este tocmai blândă, motiv pentru care nu te vei comporta ca un Tarzan prin junglă, atunci când ești pe insulele pline de păduri tropicale. Nu poți să sări din copac în copac, ca nu cumva să fii luat la bătaie de maimuțe, dar componenta de parkour tot va fi prezentă, atât pe nava ta, cât și prin numeroasele porturi și ruine din Caraibe. Iar pe partea de multiplayer sunt promise câteva lucruri noi, în ce măsură, vom afla în viitor. Aș spera lupte navale, dar mă mulțumesc și cu versiuni mai rafinate ale modurilor pe care le avea Brotherhood.
Assassin’s Creed 4: Black Flag este o îndepărtare masivă de la standardul seriei, iar faptul că Ubisoft încearcă ceva atât de diferit nu poate fi decât un semn bun că cineva a înțeles în sfârșit că nu ai cum să faci același lucru la infinit(y ward). Da, poate că este un risc, nu toți vor să fie pirați, să navigheze, să se participe la bătălii cu nave de toate formele și mărimile, sau să se ia la pumni cu balene, înjunghiatul oamenilor mereu va fi un hobby cu o atracție mai mare. Dar dacă acest risc va avea rezultate pozitive, atunci viitorul poate deveni foarte variat și interesant.
Black Flag va fi lansat pe 1 noiembrie, anul acesta. Și dacă sunteți curioși să îi faceți precomandă, îl puteți găsi deja la magazinele din țară cam la jumătate din prețul de pe orice serviciu de distribuție digitală vreți.
Material preluat de pe www.games-arena.ro