Sunt două categorii de oameni, cei care se uită la The Walking Dead și văd o poveste tragică despre căderea societății umane în abisul propriei sale mizerii morale; și cei care văd acțiune cu omorât zombies. A doua categorie nu prea a înțeles ideea, motiv pentru care ne-am bucurat cu toții că prima adaptare sub formă de joc a proprietății a venit de la Telltale, un studiou ce știe să facă doar un lucru, aventuri. Iar cu The Walking Dead, au făcut cea mai bună aventură a lor, dintr-un anumit aspect. O aventură ce avea un obiectiv clar, și l-a îndeplinit cu brio, cel de a te deprima extrem de mult. Dar pentru că proprietatea este foarte populară actualmente, a venit timpul și pentru cealaltă față a monedei, jocul despre omorât zombies. The Walking Dead: Survival Instinct va urmări aventurile celor doi frați Daryl și Merle Dixon, înainte de întâlnirea lor cu grupul de supraviețuitori din Atlanta, cunoscuți din serial și benzile desenate. În acest aspect, este ceea ce poate fi numit un „prequel”.
Chiar dacă nici creatorul seriei, Robert Kirkman, nu este tocmai încântat (sau nu era) de ideea unui FPS plasat în cadrul operei sale, Survival Instinct tocmai asta va fi. Însă nu este doar un simplu joc de împușcat zombies, deși vine cu un mod de hoardă pentru cei care vor numai asta. Ideea este cea de a realiza un joc de supraviețuire. Nu tocmai DayZ, nu tocmai Zomboid, undeva între, și cu puțin Dead State presărat pe undeva pe acolo, numai că fără a fi un RPG tactic. Supraviețuirea este punctul focal al jocului, supraviețuirea într-un mediu atât de îmbâcsit de zombies, încât lupta împotriva lor nu este tocmai soluția ideală. Bine, nu prea este o soluție de nici un fel, fiindcă ai nevoie de mai mult decât siguranță pentru a supraviețui. Trebuie să aduni resurse, în principal mâncare, apă, medicamente, iar apoi muniție, dar cel mai important, benzină. Nu este un joc la care vei sta pe loc mult timp. În rolul lui Daryl, și cu fratele Merle alături, va trebui să mergi din sudul statului Georgia până pe lângă Atlanta. Pentru asta ai nevoie de un vehicul de transport și benzina menționată anterior. Mașinile nu sunt tocmai greu de găsit, fiind abandonate pe toate drumurile, combustibilul însă este altă poveste, motiv pentru care se cam va termina dacă rămâi fără și te afli într-o situație în care nu poți găsi mai mult.
Te vei afla în mișcare destul de mult pe autostradă, dar sunt momente în care te oprești, altfel nu ai cum să aduni resursele necesare pentru drum. Poate fi considerat un fel de Oregon Trail, dar cu zombies în loc de dizenterie, iar în loc să mergi la vânătoare, prăduiești magazine, case, benzinării și tot așa. Nu va funcționa tocmai ca un FPS tradițional, deoarece muniția este un lucru prețios, deși eroul principal și singurul personaj jucabil folosește predominant o arbaletă. Ați crede că va avea un mod cooperativ de joc, dar nu este cazul, doar Daryl va putea fi controlat. Ca urmare, simpla alergare printr-un nivel, căsăpind fiecare plimbăreț mort nu-i o soluție. Furișatul este indicat. Jucătorul va trebui să fie atât ascuns, cât și neauzit, deoarece Terminal Reality promite să îi facă inteligenți. Sau nu tocmai inteligenți, sunt zombies la urma urmei, însă pot să vadă și pot audă destul de bine, și posibil chiar să miroasă. Se poate întâmpla să dai peste câte un grup de zombies ce îți blochează drumul, dar care sunt mult prea mulți pentru a putea fi omorâți, iar ocolirea lor nu prea este o posibilitate. Atunci poți face diversiuni, demonstrațiile de până acum arătând lucruri precum aruncarea unei sticle după un colț, iar într-o secvență mai scriptată, declanșarea unui foc de artificii.
Survival Instinct ține să păstreze elementul crucial al unei adaptări după The Walking Dead, noțiunea că oamenii sunt mai importanți decât zombies. Pot fi găsiți destul de des alți supraviețuitori pe drum, iar ce se întâmplă cu ei depinde de alegerea fiecărui jucător în parte. Oamenii au câte o abilitate specială, un talent, ceva care să îi facă utili. Unul spre exemplu poate că era farmacist, așa că știe ce medicamente sunt bune la ce, și îl poți trimite să se ducă în propriile sale misiuni să adune resurse. Pentru asta trebuie desigur să îl echipezi. Să îi dai o armă, să îi dai ceva să se poată vindeca, altfel cu siguranță va muri. Bine, nu ai nici siguranța că se va întoarce, chiar și dacă are succes, s-ar putea să plece de capul lui, fiindcă s-a săturat de moaca lui Merle. Așa vei pierde și omul, și resursele pe care i le-ai dat. Nu ești obligat să iei omul acela de partea ta, la urma urmei, o fi o mână de ajutor în plus, dar mai este încă o gură de hrănit și un loc ocupat în mașină, ceva nu tocmai util dacă ai o mașină mică. Ai putea lăsa oamenii la marginea drumului, cu toate consecințele implicate, dacă nu ai loc pentru ei. Poți avea o mașină mai economică, mai compactă, ce nu consumă mult, și are loc doar pentru strictul necesar în termeni de echipament. Alternativ, dacă vrei să ai mulți oameni alături de tine, poți lua o dubă sau o caravană și va trebui să te oprești des pentru benzină și pentru alimente mai multe. Sau poți avea o camionetă, cu loc puțin pentru oameni, dar mult spațiu pentru resurse, așa că nu trebuie să faci popasul prea des. Nu te vei opri doar pentru a culege lucrurile necesare, deoarece drumul ocazional îți va mai rezerva surprize. Vor fi căi blocate, vor fi cărări lăturalnice, ce vor duce la misiuni adiționale, generate cât de cât aleator. În teorie poate oferi oportunități nenumărate de rejucare mulțumită structurii sale, din nou, similară cu Oregon Trail pe alocuri.
Tot fac referire la acel joc străvechi și dintr-un alt motiv, grafica. Cum să spun, sper că Terminal Reality se concentrează din plin pe gameplay, nu vreau să sacrifice timp sau resurse pe grafică dacă rezultatul final poate fi un joc mai distractiv, mai profund și în general mai bun. Totuși, asta nu schimbă faptul că Survival Instinct arată ca Left 4 Dead 1 rulat cu toate setările la minim, pe DirectX 8. Bine, L4D nu funcționează pe DX8, dar dacă ar fi funcționat, cred că ar fi arătat cam ca Survival Instinct. Din nou, dacă facă o treabă bună cu restul, nu văd de ce ar fi o problemă.
Aș sublinia acel „dacă”, fiindcă l-au anunțat destul de târziu anul trecut, îl vor lansa pe 22 martie, este publicat de Activision, este o proprietate licențiată, și au ezitat enorm de mult să dezvăluie secvențe reale de gameplay în afara celor din prezentările pentru presă, prezentările foarte rare pentru presă. Recomand să aruncați mai întâi un ochi pe recenzii, atunci când pare, înainte să vă gândiți să dați bani pe el. Puțină atenție niciodată nu strică. Totuși, nu prea pare de parcă va fi un joc la preț întreg, deși nu pot fi sigur de asta, din moment ce Activision înțelege ceva complet diferit prin preț întreg.
Material preluat de pe www.games-arena.ro