Franciza Star Trek este cam la fel de străină de adaptări sub formă de joc video precum este rața de bălăcit în apă. Erau ani în care aveam chiar șapte titluri Star Trek noi pe piață. Sigur, în ultima vreme au fost considerabil mai puține în comparație cu zilele sale de glorie dintre 1997 și 2001. De la Elite Force 2 și până în prezent, dacă le număr pe degete, rămân cu o mână libere iar cu cealaltă mă pot scobi în ureche. A fost un motiv bun pentru asta. Bine, au fost trei motive bune. Star Trek nu s-a mai aflat în centrul atenției de când a fost anulat Enterprise și până la resetarea seriei din 2009. Nu prea mai dorea nimeni să lucreze la jocuri Star Trek fiindcă nu erau tocmai super-profitabile, poate cu excepția MMO-ului, ce o duce măcar binișor. Dar mai important, fiindcă de trei ani se lucrează la un joc, unul singur, cu intenția de a trece balanța în favoarea calității, nu a cantității. Înțeleg intenția. Dintre tonele de jocuri Star Trek din trecut pot numi o mână de clasici, jocuri fenomenale ca Elite Force sau Starfleet Command, plus alte câteva grozave ca Deep Space Nine The Fallen, chiar și Away Team. Multe dintre celelalte erau semi-neterminate, pline de probleme sau nu foarte bine gândite. Cele aproximativ cinci companii care se ocupă de finanțarea, licențierea și distribuția noului Star Trek nu vor ca jocul să aibă aceeași soartă, iar cei de la Digital Extremes, unde se află în producție, par să fie mulțumiți de această decizie. Fiindcă nu doar că au timpul suficient să facă jocul, dar mai au toate resursele posibile de la filme și un buget!
Astfel, veți vedea în noul Star Trek tot ce ați putut admira și în pelicula de acum patru ani, plus o mostră din ceea ce ne va aduce noul film de anul acesta. Digital Extremes a avut acces la schițe, modele 3D, chiar și la actori fiecare dintre ei redând asemănarea și vocea personajului pe care îl interpretează. Jocul desigur împrumută și acea minunată tehnică de a face fiecare lumină de pe ecran să redea o strălucire ce evocă o grosolană lipsă de cunoștințe despre modul în care funcționează ochiul uman, posibil pentru că mulți dintre cei care au lucrat la film și la joc n-au văzut altceva decât lumina unui monitor vreme de ani de zile. Sau sunt vampiri, este o posibilitate. O să revin la asta mai târziu, este important, promit. Dar mai întâi, trebuie să adresez distribuția. Simon ”Shaun of the Dead” Pegg ca Scotty și Karl „The Doom Guy/Judge Dredd” Urban ca Bones erau grozavi în film, iar Leonard Nemoy este o legendă. Chris Pine și Sylar din Heroes însă, nu mi-au lăsat aceeași impresie de carismă și prezență scenică în jurul a căror relație să fie construită o franciză, sau un joc. Ceva nu tocmai ideal, fiindcă relația lor va fi punctul focal al acestui Star Trek.
Fiind servit sub forma unui joc de acțiune cooperativ, vei putea prelua oricare dintre cele două personaje, celălalt fiind controlat de un AI competent, dacă nu ai pe cineva la îndemână să îți acopere spatele în timp ce încerci să extinzi relațiile diplomatice cu reprezentantele feminine ale raselor extraterestre din galaxie, în rolul lui James T. Kirk. Dinamica dintre cei doi va fi prezentă atât în gameplay, cât și în dialog, cei doi schimbând frecvent replici. Se vor completa reciproc în termeni de stiluri de joc, Kirk fiind orientat mai mult pe fapte de eroism nesăbuit, în timp ce Spock este cel cu planul logic și răbdare amplă. Are la dispoziție un tricorder medical ce permite scanarea mediului și depistarea de puncte slabe în apărarea opoziției. Nu este însă fricos, din moment ce un Vulcan este de la sine mai puternic și mai rapid decât un om, având desigur și posibilitatea de a adormi inamicii printr-o lovitură precisă. Ca un fel de ninja, dar în spațiu și cu urechi lungi. Mai are abilități psihice care îi permite să invadeze mințile inamicilor pentru a-i convinge temporar să se calmeze sau chiar să treacă de partea celor doi eroi, acțiuni care au atașate anumite mini-games care sper să nu fie evenimente quick-time.
Fiind om, Kirk nu are astfel de abilități, dar tot are mișcări de luptă corp la corp și câteva arme care pot fi îmbunătățite cu timpul, prin acumularea de experiență. Ai la dispoziție până și setări diferite pentru phasor, inclusiv una de amorțire. Ce impact are asta supra jocului, nu prea este clar, din moment ce nu pare de parcă va exista vreun sistem de moralitate, și la urma urmei, nu te lupți cu oameni, vulcanieni sau alte rase de care să ai milă. Inamicul este Gorn, acea specie de reptile ce seamănă izbitor de mult cu un tip îmbrăcat într-un costum ridicol de cauciuc. Da, acel Gorn, cu care Kirk s-a luptat la un moment într-o arenă, pe viață și pe moarte. Acea scenetă lengedară chiar va fi recreată într-un anumit fel în acest joc, fiindcă oricum avem de-a face cu o repornire a seriei, de ce să nu se reviziteze câteva momente clasice?
Vorbind de Gorn, povestea jocului este plasată după primul film, urmărind procesul de colonizare a planetei New Vulcan, după ce vechea casă a urecheaților a fost făcută țăndări de o picătură de Materie Roșie. Gorn nu sunt chiar atât de bucuroși de noii lor vecini, așa că reușesc cumva să pună mâna pe o molimă ce face ravagii printre vulcanieni și oameni. Echipajul navei USS Enterprise-B, din clasa Constitution, are datoria să îi dea de cap. Nu va fi tocmai o epopee sau cine știe ce poveste care îți va schimba perspectiva supra vieții, ci doar o aventură similară cu cea a filmului, dar de vreo 10 ore, ce se concentrează mai mult pe definirea personajelor și interacțiunea dintre ei. În consecință, va fi un joc liniar, plin de secvențe menite să sublinieze prietenia dintre Kirk și Spock. A fost prezentată o scenă la care căpitanul rănit este cărat de secundul său. Unul se va ocupa de mișcare, în timp ce altul va încerca, pe jumătate orb, să doboare orice inamic încearcă să profite de ocazie pentru a le veni de hac. Din descrieri sună de parcă va fi scriptat la maxim, ceva ce nu este mereu un lucru rău, atât timp cât lasă loc și pentru jucător din când în când, nu se transformă în Medal of Honor.
În afara acelor secvențe scriptate, jocul este Mass Effect. Nu prea am o glumă cu rațe, pur și simplu este Mass Effect. Arme, abilități, sistem de acoperire, efecte de iluminare grosolan de enervante, stilul armurilor, relativ tot ce au arătat până acum din gameplay seamănă pe cât de mult se poate cu luptele lui Mass Effect, fără să se transforme în Gears of War în spațiu. Ce e drept, nici nu au arătat prea mult din joc până în acest moment, ceva îngrijorător având în vedere că se află în lucru de atât de mult timp și va fi lansat peste trei luni. Bioware deja ne arăta gameplay din DLC în acest moment. Puțin îngrijorător este și gustul jocului pentru muzică, prezența a tot felul de melodii techno-house-dubstep-ish în prezentări fiind deranjantă. E de parcă s-ar strădui prea tare să facă Star Trek să pară „visceral”, „badass”, „hip”, „cool”, „trendy” și alte cuvinte de marketing.
Ceva ce tare spre că vor avea în joc, dar despre care nu au scos nici o șoaptă în acest moment este ceva care să facă acest Star Trek să semene cu Star Trek. Puține jocuri chiar au făcut asta. Era un Star Trek vechi de DOS care făcea asta, Space Quest 5 făcea asta, sau Artemis Command face foarte bine asta, chiar și FTL, dacă vreți exemple mai recente. Și ce anume fac? Să te simți de parcă ai un echipaj pe o navă spațială ce explorează adâncurile universului. Tot ce au prezentat până acum și tot ce au promis a fost un joc de acțiune cooperativ cu un sistem de acoperire. Astfel, bara de complexitate spre care tind producătorii este suficient de joasă încât să aibă șanse să scoată ceva bun, pentru ceea ce este, o adaptare făcută după un film. Nu o să fie Batman Arkham Asylum, pare puțin probabil că va fi măcar X-Men Origins Wolverine, dar atât timp cât este marginal mai bun decât The Incredible Hulk, ar putea fi o experiență plăcută. Dar cine știe, poate Digital Extremes ne va face o surpriză de-a dreptul plăcută, poate un trailer care să arate pentru mai mult de 30 de secunde altceva decât luptele lui Mass Effect 3. Era o secvență foarte scurtă la care demonstrau cum te puteai plimba pe navă, și-atât.
Asta servește cel mai mult la a-mi tăia entuziasmul pentru acest joc. Lipsa de curaj la a dezvălui lucruri efective despre el. Iar la câte companii sunt implicate pe lângă Digital Extremes, am putea vedea decizii de design mandatate de comisii din afara studioului, ceva ce niciodată nu este un lucru bun, la fel ca acest con al tăcerii. Un joc nu este ca un film, nu trebuie să îl trateze cu o așa secretomanie, nu este o experiență perisabilă de două ore, decât dacă asta vor să facă. Au spus chiar că nu vor să îl trateze ca o cană sau un tricou cu sigla filmului, așa că există speranță, însă nu multă. Pe măsură ce ne apropiem de 23 aprilie vom vedea, sper, mai multe despre acest nou joc Star Trek, ce va fi mai presus de toate o punte între primul film și continuarea sa a cărei premiera va avea loc în luna mai.
Material preluat de pe www.games-arena.ro