HomeFeaturedFocusPe urmele strămoșilor: preview Europa Universalis 4

Pe urmele strămoșilor: preview Europa Universalis 4

EuropaUniversalis4PrevIMG011

Oamenii de la Paradox Development Studio au o sarcină dificilă în fața lor. Vor trebui să facă o continuare pentru Europa Universalis 3, ce funcționează ca un joc Europa Universalis, nu ca Victoria, nu ca Hearts of Iron și nici ca excelentul Crusader Kings 2. Vor trebui să îi adauge funcționalitate adițională dincolo de cele trei extensii ale jocului, schimbând suficiente lucruri încât să pară ca o continuare veritabilă. Totuși, nu pot ridica nivelul de complexitate de așa natură încât să reducă numărul de jucători noi potențiali de la puțini, fiindcă este un Grand Strategy la urma urmei, la câțiva laureați ai premiului Nobel. Desigur, nici nu pot simplifica jocul, fiindcă atunci s-ar supăra fanii seriei și nu prea ar mai fi Europa Universalis dacă nu ai petrecut o zi în tutoriale. Ce e drept, e genul de joc pe care nu prea îl uiți. Pe cât de complicat ar fi, indiferent cât de mulți ani au trecut între sesiunile de Europa Universalis 3, nu prea eram nevoit să reînvăț cum se joacă. Ar putea fi pentru că o sesiune tipică durează vreo lună, sau pentru că atunci când ai înțeles baza, îți dai seama că tot jocul este făcut pe cât de intuitiv se poate pentru a-ți permite să te descurci fără să depui un efort foarte mare. Desigur acea bază nu este tocmai ușor de transmis, motiv pentru care EU3 avea în jur de 12 tutoriale.

EuropaUniversalis4PrevIMG004

Cum vor rezolva această problemă, nu știu exact, dar va implica o interfață mai informativă, însă fără a fi îmbâcsită cu detalii de care nu ai nevoie, câteva tutoriale mai bine gândite, alături de reducerea numărului de bare de care trebuie să tragi pentru a face lucruri. Personal, îmi va fi dor de ele cele două-trei ecrane care erau compuse în totalitate din bare ce influențau încetul cu încetul fiecărui aspect al națiunii tale. Locul lor este luat acum de ceva mult mai ușor de înțeles, și legat mai mult de conducătorul cu care te-a molipsit soarta. Vei continua să joci din perspectiva națiunii, Europa Universalis 4 va rămâne exact asta, un joc EU, nu se va transforma în Sengoku sau Crusader Kings 2. Astfel, vei avea la îndemână mai bine de 250 de națiuni din întreaga lume, răsfirate prin veacuri, începând din anul 1444 și întinzându-se pe 300 de ani de istorie. Toate datele istorice care erau incluse în ultima versiune a lui EU3, Divine Wind mai exact, se vor regăsi aici, deși unele forme de administrare vor fi schimbate. Japonia spre exemplu va avea mai puține provincii, dar încă se încearcă păstrarea sistemului de facțiuni pentru China.

EuropaUniversalis4PrevIMG010

Chiar dacă vei juca din perspectiva națiunii, liderul tot este important, poate mai important decât a fost în EU3, fiindcă acum o mare parte din lucruri vor trece prin el. Cercetarea s-a dus, ambițiile naționale, ideile, sau cum le mai zicea tuturor acelor bare în care puteai investi bani cu țârâita, au fost eliminate. În locul lor sunt puterile conducătorului. Sau mai bine zis, prin puterile conducătorului vei putea ajunge la rezultate similare cu toate acele sisteme anterioare. Numai că va fi mai direct, și într-un mod ce te va face să te simți de parcă faci cu adevărat ceva cu acel conducător. Nu doar stă acolo consumând octeți. Cele trei caracteristici ale unui conducător vor rămâne: diplomație, administrație și talent milităricesc. În funcție de nivelul lor, în fiecare lună va genera puncte în cele trei categorii. Se pot acumula un maxim de 999 de puncte din fiecare, ceva ce nu se va întâmpla prea curând, fiindcă nu prea poți scoate mai multe de 36 pe an. Nu se pierd atunci când moare un conducător, dar dacă rămâi cu unul ce are statistici foarte mici, vei avea probleme cu dezvoltând regatul în anumite zone. Iar prin „anumite”, adică mai toate. Totul depinde de aceste abilități, de la dobândirea de stabilitate și provincii principale la menținerea pactelor diplomatice, asediile și cam orice acțiune de ordin administrativ, diplomatic sau militare. Este o schimbare însemnată față de stilul jocului anterior, și una pe care pot să spun că o aștept cu nerăbdare, fiindcă sună într-adevăr de parcă ar fi în stare să altereze suficient de mult gameplay-ul încât să se simtă ca un joc nou. Extensiile lui EU3 au făcut mici modificări incrementale, dar nimic atât de drastic, dacă nu pun la socoteală Divine Wind.

EuropaUniversalis4PrevIMG006

Și asta nu este singura schimbare implementată în Europa Universalis 4. S-au dus spionii, acum meseria lor este preluată de diplomați. Magistrații au dispărut și ei, lăsând în urmă doar negustori, coloniști, misionari și diplomați. Aceștia nu mai sunt generați ca o resursă perisabilă. Sunt indivizi cu nume pe care va trebui să îi recrutezi, să îi păstrezi, dar să îi mai și acumulezi într-o limită rezonabilă. Nefiind perisabili, probabil vă întrebați ce se întâmplă cu negustorii care sunt dați afară din centrele comerciale. Se întorc? Nu prea, fiindcă nu mai sunt centre comerciale. Acum sunt rute de comerț ce au noduri de comerț pe ici și colo, asupra cărora nu poate exercita control proprietarul vreunei provincii, fiindcă nu sunt amplasate tocmai în ele. Controlul se capătă prin influența negustorilor și prin întărirea autorității asupra rutelor comerciale. Cele maritime în special vor deveni foarte importante, deoarece navele pot fi atacate de pirați, și vor trebui apărate. Astfel, flota ta va avea în sfârșit ceva de făcut pe timp de pace, iar pentru patrulă se va obține tradiție marină, permițând recrutarea câte unui amiral atunci când sunt necesari.

EuropaUniversalis4PrevIMG008

Bătăliile au suferit și ele modificări, deși nu pot spune în ce măsură. Paradox nu a dezvăluit încă ce formă vor lua luptele, s-a spus doar că nu va semăna cu jocurile din trecut, dar vor fi aceleași trei tipuri de unități: infanterie, cavalerie și artilerie. Sper ca schimbarea să însemne că vor echilibra balanța mai mult în favoare calității. Chiar dacă aveai cea mai bună armată cu putință, o aruncare nefastă a zarului te putea face prăpăd în fața unei gloate nu foarte pricepută, dar numeroasă. Ce au mai pomenit a fost că moralul se va regenera mult mai greu, ceea ce înseamnă că trebuie să ai grijă să nu îți bagi armatele în lupte grele, chiar dacă le poți câștiga fără pierderi severe. O armată demoralizată este o armată firavă.

Totuși, dacă ajungi la luptă fără să vrei, e posibil să faci ceva greșit. Sengoku avea o scuză pentru asta, una două tot ridica câte un daimyo o katana să unifice Japonia, aici vei putea să te bazezi mai mult pe uneltiri diplomatice. Au pus un accent pe îmbunătățirea modului în care este oferită informația despre relațiile dintre națiuni. Vei ști de ce cineva nu te suferă, vei ști ce altă națiune nu îi mai suferă pe ei, vei putea declara acea națiune care nu te suferă un rival, și de-odată națiunile cu care erau la cuțite se vor uita la tine cu ceva mai mult respect, fără să se ajungă la război. Până la război mai poți face amenințări diverse, mai poți pune presiuni și mai ai câteva instrumente la dispoziție ce permit manipularea ordinii mondiale până ajungi acolo unde vrei. Sper să facă ceva și pentru a permite națiunilor din sfera de influență a unui imperiu să aibă acces măcar limitat la soluții diplomatice, fiindcă fără câte o revoltă serioasă nu prea scăpam de Otomani în EU3.

EuropaUniversalis4PrevIMG009

Religia a fost modificată și ea în așa fel încât creștinismul să nu mai aibă la fel de multe avantaje, precum colonii gratuite. La fel și sistemul de taxare, eliminând acea taxă adițională lunară, fără de care nu prea puteai cumpăra nimic într-o națiune mică. Probabil au alterat și valorile, fiindcă să câștigi ducați cu virgulă nu este tocmai amuzant. Deși, având în vedere că nu mai ai la fel de multe de făcut cu banii, ar funcționa.

Vă puteți aștepta la o varietate de evenimente aleatoare, istorice și specifice pentru anumite națiuni, ce se vor ivi pe parcursul anilor. Nu vor invada popoare sud-americane, cel puțin nu deocamdată, dar ar fi o idee hazlie, din moment ce putea crea scenarii foarte amuzante în Cursader Kings 2. Implementarea sa nu ar fi foarte grea, fiindcă se folosesc de aproape același motor, iar Europa Universalis 4 va avea suport extins pentru modificări. Vorbind de tehnologie, jocul este optimizat pentru procesoare cu mai multe nuclee, ceva ușor de înțeles, având în vedere acțiunile câtor națiuni trebuiesc luate în calcul de la un moment la altul. Versiunea 2.5 a motorului Clausewitz va aduce lucruri precum texturi mai frumoase pentru teren, umbre surprinzător de detaliate pentru unități, dar predominant aceleași cerințe de sistem. Va avea din prima zi suport pentru MacOS, Windows și Linux, dar nu va veni cu o versiune de 64biți, și nici una versiune fizică, Paradox trecând complet la distribuție digitală, cea a lui Europa Universalis 4 fiind realizată în principal prin Steam. În sensul că va fi integrat cu Steamworks.

EuropaUniversalis4PrevIMG007

Și pentru că este doar digital, va avea un multiplayer îmbunătățit, cu posibilitatea de a invada în orice moment un meci, cu sesiuni cooperative la care se poate controla chiar și aceeași națiune, cu servere dedicate, un sistem de potrivire a jucătorilor ce funcționează, și în cele din urmă, o funcție de chat ce nu este scoasă din anii ’80.

Europa Universalis 4 va vedea lumina zilei în toamna acestui an, asta în cazul în care nu va fi amânat. Ar fi o posibilitate, fiindcă jocul este făcut de Paradox, este publicat de Paradox, nu sunt magazine care să ceară o dată de lansare, și-au promis că nu vor mai lansa jocuri în stări neterminate. Dar în prealabil, dacă sunteți fan al genului Grand Strategy, rezervați-vă vreo lună pentru el când va fi lansat, fiindcă sincer, dacă am putut să stoarcem cinci ani de dominare mondială din Europa Universalis 3, nu am motiv să cred că al patrulea va fi mai prejos, cel puțin nu după ce Paradox a demonstrat anul trecut că nu și-a pierdut talentul.

Material preluat de pe www.games-arena.ro

LASA UN COMENTARIU

Scrie comantariul
Introdu numele

*

MobileDirect.ro

Comentarii recente

Recomandare

Bigstep