Periodic apar pe net articole în care diverși specialiști și neaveniți să trezesc să urle că programul X sau serviciul Y (gratuit de cele mai multe ori) le fură datele. Hilar, aproape niciodată nu e vorba de Google, compania care a inventat practica ”free, but NOT free as in free beer” și care în momentul de față produce cei mai mulți bani din vânzarea datelor utilizatorilor serviciilor Google, GMAIL, YouTube etc. către cei interesați.
Cel mai nou capitol în poveste este situația AVG: compania a făcut o mică schimbare în EULA prin care spune că pe lângă faptul că acum colectează prin soluția sa de securitate gratuită AVG date despre obiceiurile de folosire a PC-ului de la utilizatori, pe termen lung le va și vinde sub forma unor statistici celor interesați. Cum s-ar zice copiază politica Google dar măcar avertizează utilizatorii că vor face asta începând cu 15 octombrie.
Ca urmare începe un val de proteste, logic aș zice. Bietul utilizator sărac, care apelează la serviciile antivirusului gratuit AVG că nu are bani de o soluție profesională și poate mai de calitate, dar care are PC și smartphone de nouă generație, se simte amenințat. ”Cum adică să colecteze date despre mine și să le vândă? Eu nu sunt de acord cu așa ceva!”.
Foarte bine, e corectă reacția: nu ești de acord, nu folosi produsul. Doar că până acum nici prin cap nu i-a dat să citească EULA (acordul de licențiere) și să înțeleagă măcar de ce are ocazia să folosească un produs în mod gratuit, produs ce necesită destulă muncă în spate. El, ca orice vajnic utilizator de internet vrea să fie totul free, că așa l-a învățat nenea Google. Nu prea pricepe și nici nu vrea să priceapă cum de are acces la produse/servicii bune fără să plătească, i se pare normal să facă asta. Cât timp nu are habar că cel ce îi oferă serviciile/produse face bani de pe urma lui, nu îl deranjează.
Dar când i se spune că va trebui să dea și el ceva înapoi, sare ca ars. Pfuuu! Microsoft colectează date despre mine, AVG face asta, Amazon sau mai știu eu care, la fel. Ce urât!
Și ce face? Se lamentezi și cam atât. Face scandal vreo 2-3 zile dar continuă să folosească produsul ăla pentru că la final mai bine își dă datele personale și obiceiurile de consum unor terți, care pe urmă îi vor vinde niște chestii de care s-ar putea să nu aibă nevoie în realitate și pe care o să plătească mai mult decât ar vrea, decât să binevoiască să cumpere o licență de produs/serviciu.
Licența pe un pentru o soluție de securitate costă între 15 și 30 EUR. Cam cât plătește el într-o seară la crășmă, doar că el, vajnic utilizator de internet nu are de unde plăti. Pentru că … nu merită.
Doar sunt atâtea soluții gratuite …
Apropo, sunt curios să știu dacă voi folosiți servicii/produse gratuite? Dacă da ce și de ce? Dacă nu, de ce?
@Texteru
Citesti licenta cu mare atentie, ceea ce ar trebui sa o faci exact cu aceiasi atentie si in cazul produselor free. Iti dau un exemplu: operatorii de telefonie/bancile iti spun in contractul pe care il semnezi ca ei vor lua date despre consum si le vor folosi in interes propriu (nu e foarte bine detaliat ce inseamna asta), dar sa nu te mire daca primesti mesaje promotionale pe SMS de la firme cu care nu ai avut niciun contact, dar care operatorul tau de telefonie sau banca le-au dat niste chestii despre tine.
Diferenta majora este ca la un produs/serviciu platit toate chestiile astea trebuie sa fie inclus in contract, daca vrei il semnezi, daca nu. iar daca nu au fost incluse si s-a intamplat, poti cere daune.
Nu vreau sa troll-ez, dar cunosti vreo firma care sa nu vanda astfel de “servicii”? Nu de alta dar cred ca ar merita pe bune sa fie cunoscuta …
Sunt de acord cu ce spui, dar asta se intampla in vremuri trecute. La ora actuala, nu vad cum ar putea cineva sa citeasca “romane” de EULA, disclaimer-e etc. pt fiecare serviciu/produs pe care il foloseste, presupunand ca are totusi studii de Drept 😉
Inca nu am auzit de Apple sa faca asta. Si nici de Bitdefender sau Kaspersky.
Iar faptul ca nu ai timp sau nu intelegi ce scrie in EULA nu e o scuza.
Ok, dar sa vedem si cealalta parte: cine-mi garanteaza ca plata pentru un produs/serviciu nu exclude vanzarea datelor personale?
Bine punctat. Uiți un lucru elementar: mocaciunea va fi mereu apreciată